لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: طالبان خشونت را کاهش دهند و بدون تعلل وارد مذاکره شوند 


پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) امروز ۲۴ اپریل (پنجم ثور) با نشر اعلامیهٔ‌ گفته است "سطح کنونی خشونت طالبان غیر قابل پذیرش است."

ناتو از گروه طالبان خواسته است تا "فوراً" خشونت را کاهش داده و شرایط را برای مذاکرات مساعد سازد.

این پیمان ضمن استقبال از گزینش هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان، از گروه طالبان خواسته است تا "بدون تعلل بیشتر با این تیم وارد مذاکره شود،"؛ "مذاکراتی که یکی از عناصر کلیدی توافقنامهٔ امریکا-طالبان است."

ناتو گفته است که تمام جوانب درگیر باید بر تعهدات شان مبنی بر کاهش خشونت و کار برای تامین صلح، عمل کنند.

در اعلامیه هچنان از رهبران سیاسی افغانستان و حامیان شان خواسته شده است تا مخالفت‌های شان را حل کرده و یک حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و این فرصت صلح را از دست ندهند.

این در حالی است که مذاکرات میان محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس پیشین اجراییه افغانستان هنوز هم نتیجه‌ٔ‌ مطلوبی را در پی نداشته است.

پیمان اتلانتیک شمالی از هر دو جانب خواسته است تا با تسریع بخشیدن رهایی زندانیان و به منظور ایجاد فضای اعتماد از خود حسن نیت نشان داده و به تقاضای جامعه جهانی برای آتش‌بس فوری پاسخ مثبت دهند.

طالبان یک بار دیگر امروز تقاضای حکومت افغانستان برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان را رد کردند.

حکومت افغانستان تا به حال، ۵۵۰ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد کرده و مقامات گفته اند که قرار است ۹۵۰ زندانی دیگر این گروه نیز از زندان رها شوند.

طالبان نیز تا به حال ۶۰ زندانی را از بند رها کرده اند، اما حکومت افغانستان گفته است که از این میان تنها ۱۹ نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و باقی افراد ملکی اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی پیش از این گفته بود که حکومت افغانستان یک "فهرست مکمل" زندانیان‌اش را به هیات تخنیکی گروه طالبان سپرده؛ اما کسانی که تا اکنون از سوی طالبان رها شده، مطابق آن فهرست نبوده است.

در حالی که کروناویروس در افغانستان در حال گسترش است، این پیمان از طالبان خواسته است تا در جلوگیری از گسترش بیشتر کووید۱۹ در میان افغان‌ها، نقش خود را ایفا کنند.

ناتو تعهدات درازمدت خویش به افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور را یک بار دیگر تصریح کرده است.

این پیمان گفته است توقع می‌برد که مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان به یک توافق صلح همه جانبه و پایدار منتج شود؛ توافقی که خشونت را خاتمه بخشد، حقوق بشری همه افغان را حفاظت کند، بشمول زنان و کودکان، تحکیم قانون را تقویت کند و تضمین کند که افغانستان دیگر هیچ‌گاهی به خانه امن تروریستان مبدل نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG