لینک های دسترسی

Breaking News

منشی عمومی ناتو با ترمپ در مورد افغانستان صحبت کرد


ینس ستولتنبرگ، منشی عموی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در یک تماس تلیفونی با دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در مورد وضعیت افغانستان صحبت کرد.

آقای ستولتنبرگ در یک تویت نوشته است: "خوشحالم که با رییس جمهور ترمپ در رابطه به موضوعات مختلف، به شمول وضعیت در افغانستان، مبارزهٔ مشترک ما با دهشت افگنی بین المللی و اهمیت قوی نگهداشتن ناتو در جهان که به گونه فزاینده رقابتی است، صحبت کردم."

آقای ستولتنبرگ، در رابطه به این مکالمهٔ تلیفونی معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

این اظهارات منشی عمومی ناتو در حالی صورت گرفت که ناتو برنامهٔ تقویت اتحاد این پیمان زیر نام ناتو۲۰۳۰ راه اندازی کرد.

آقای ستولتنبرگ در صحبت با دو نهاد بین المللی در جریان راه اندازی این برنامه در اشاره به افغانستان یک بار دیگر تصریح کرد که ناتو از روند صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند، اما او گفت که مشکلات و دلایلی زیادی در افغانستان موجود که بر اساس آن در مورد وضعیت این‌کشور باید نگران بود.

او افزود: "صلح پایدار فقط از طریق مذاکرات بین الافغانی و روند صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها به میان آمده ‌می‌تواند."

او دراشاره به حمایت ناتو از نیروهای افغان گفت که این پیمان به آموزش و کمک نیروهای افغان ادامه خواهد داد تا آنان بتوانند در مقابل تروریزم مبارزه کرده و صلح و ثبات را در افغانستان تامین کنند.

این در حالی است که تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات بین الافغانی آغاز شده و حکومت افغانستان گفته است که تا اکنون هزاران زندانی گروه طالبان از بند آزاد کرده و این روند در صورت کاهش خشونت ادامه خواهد داشت.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در یک تویت نوشته است: "منحیث یک بخش از تعهدات به پیشبرد تلاش‌های صلح، حکومت افغانستان ۳۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است. رهایی زندانیان دیگر طالبان همزمان با کاهش خشونت و پیشرفت بسوی مذاکرات مستقیم با حکومت، صورت خواهد گرفت."

گروه طالبان نیز گفته است که تا حال بیش از ۴۵۰ زندانی حکومت افغانستان را آزار کرده است، اما شورای امنیت افغانستان می‌گوید که تمامی افراد رها شده از بند طالبان، اعضای نیروهای امنیتی افغان نبوده اند.

این در حالی است زلمی خلیلزاد‌،‌ نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور مصالحهٔ افغانستان دور جدید از سفرهایش را به منطقه آغاز کرده است و روز گذشته با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان در مورد صلح افغانستان صحبت کرد.

لوی درستیز پاکستان، امروز در یک سفر اعلام ناشده به کابل آمد و با محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور افغانستان ملاقات کرد. جزییات این ملاقات تا اکنون نشر نشده است.

کاهش خشونت طالبان و رهایی ۵۰۰۰ زندانی آن گروه از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت از قید طالبان، از نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG