لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو تمرینات هسته‌ای سالانه‌اش را آغاز کرد


پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۸ میزان) تمرینات هسته‌ای سالانه‌اش را که از قبل طراحی شده بود، در شمال‌غرب اروپا آغاز کرد.

تمرینات هسته‌ای این پیمان نظامی در حالی آغاز شده است که تنش جنگ اوکراین تشدید یافته و ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، تهدید کرده است که برای دفاع از قلمرو کشورش از هر وسیله استفاده خواهد کرد.

از جمله ۳۰ عضو ناتو، ۱۴ عضو آن در این تمرینات سهم گرفته اند. اعضای این پیمان نظامی گفته اند که نزدیک به ۶۰ جت جنگی، طیاره‌های نظارتی و طیاره‌های سوخت‌گیری در این تمرینات نظامی شرکت می‌کنند.

بخشی عمدهٔ این تمرین نظامی در ۱۰۰۰ کیلومتری سرحدات روسیه راه اندازی می شود.

این تمرینات ناتو که به نام ظهر ثابت‌قدم "Steadfast Noon" یاد می‌شود،‌ همه ساله راه اندازی می شود و بم‌افگن‌های بی-۵۲ ایالات متحده نیز در آن سهم می‌گیرند. این تمرینات نظامی قرار است تا ۳۰ اکتوبر ادامه یابد. ناتو برای پوشش این تمرینات نظامی به خبرنگاران اجازهٔ دسترسی نمی‌دهد.

ناتو گفته است که پرواز‌های آموزشی در فضای بلجیم انجام می شود، کشوری‌که در سال روان میلادی میزبان راه اندازی تمرینات نظامی است.

در این تمرینات جت‌های که قابلیت حمل سرگلولهٔ هسته‌ای را دارند، نیز سهم می گیریند، اما بدون اینکه بم هسته‌ای را استعمال کنند.

این مانور نظامی قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین پلانگذاری شده بود. روسیه معمولاََ تمرینات نظامی خود را در عین زمان راه اندازی می کرد و ناتو انتظار دارد که مسکو در ماه جاری تمرینات هسته‌ای خود را انجام بدهد.

ناتو به عنوان یک پیمان نظامی هیچ گونه تسلیحات هسته‌ای را در اختیار ندارد. اما سه عضو این سازمان—ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه— دارای تسلیحات هسته‌ای اند.

XS
SM
MD
LG