لینک های دسترسی

Breaking News

رسموسن: چگونگی حضور ما مشروط به امضأی توافقنامه است


سرمنشی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی می گوید که اگر توافقنامۀ امنیتی دو جانبه میان حکومت افغانستان و ایالات متحده امضا نشود، این امر سبب خواهد شد که نیرو های ناتو نیز پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حضور نداشته باشند.

اندرس فو رسموسن، سرمنشی ناتو در نشست وزارت خارجۀ آن پیمان در بروکسل گفت که سرنوشت نیرو های آن پیمان در افغانستان، بستگی به امضای توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن دارد. آقای رسموسن افزود که در نبود یک چهارچوب قانونی، قوای ناتو پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان اعزام شده نمی تواند.

آقای رسموسن پس از نشست وزرای ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت "اگر توافقنامۀ امنیتی دو جانبه امضا نشود، توافقنامۀ حضور قوای آیساف نیز نهایی شده نمی تواند. اگر توافقنامۀ امنیتی وجود نداشته باشد، اعزام قوا و مشاورین نیز وجود نخواهد داشت."

آقای رسموسن گفت که امروز در مورد ضرورت پلانگذاری بر همه گزینه ها به شمول خروج کامل نیرو ها توافق شد. به گفتۀ سرمنشی ناتو "این پیامدی نیست که ما خواستار آن باشیم، به نظر ما چنین پیامدی به سود مردم افغانستان نیست. اگر توافقنامۀ امنیتی در وقت و زمان آن وجود نداشته باشد، این پیامد ناگوار وجود خواهد داشت."

به دنبال تماس تلیفونی روسای جمهور افغانستان و ایالات متحده امرکیا، بحث خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ بازتاب گسترده یی در رسانه ها داشت.

واکنش کابل

اما ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که موضوع خروج کامل نیرو ها از افغانستان آنگونه که در رسانه ها بازتاب یافت، در صحبت دو رهبر مطرح نبود.

موضعگیری مستحکم حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در مورد امضای توافقنامۀ دو جانبه امنیتی با ایالات متحده، سرنوشت نیرو های خارجی را در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ با سردرگمی مواجه کرده است.

وات والدمن، استاد دانشگاه هاروارد و پژوهشگر در بنیاد چتم هاوس استدلال می کند که در چنین وضعیتی، ایالات متحده باید از خود شکیبایی و درایت نشان دهد.

آقای والدمن ابراز عقیده می کند که حکومت امریکا تمام گزینه ها را "باز نگهداشته است. موقف دشواری که رئیس جمهور کرزی اتخاذ نموده و از امضای موافقتنامه با وجود حمایت لویه جرگه اجتناب ورزیده است، مقام های امریکایی را بسیار خشمگین ساخته است."

به گفتۀ این تحلیلگر، ایالات متحده باید متوجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باشد و رویکار آمدن حکومت و رئیس جمهور جدید، فرصت تجدید روابط با افغانستان را از سر گیرد.
شمار دیگر کارشناسان اقدامات حکومت ایالات متحده را هشدار دهنده خوانده و سفارش می کنند که حکومت افغانستان باید آنرا جدی بگیرد.

جاوید کوهستانی تحلیلگر امور نظامی می گوید که اگر چنین اندیشه یی وجود داشته باشد که ایالات متحده امریکا، افغانستان را ترک نمی کند، قضاوت یک جانبه و نادرست خواهد بود.
این کارشناس افغان با اشاره به تفاهم همکاری های تازه میان نهاد های نظامی و استخباراتی ایالات متحده و پاکستان می گوید که چنین نزدیکی می تواند فرصت ها را از نهاد های افغانی گرفته، افغانستان را از امریکا فاصله می دهد.

شماری از تحلیلگران افغان نیز استدلال می کنند که ایالات متحده باید منتظر بماند و موضوع امضای توافقنامۀ امنیتی را پس از برگزاری انتخابات، با حکومت جدید افغانستان پیگیری کند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG