لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد نیروی واکنش سریع دست آورد روز دوم نشست ناتو


رهبران کشور های عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در دومین روز نشست این پیمان در ویلز بریتانیه، ایجاد نیروی واکنش سریع را به هدف کاهش اضطراب دول عضو ناتو که در نزدیکی سرحد با روسیه موقیعت دارند و جلوگیری از تکرار اقدامات تحریک آمیز کرملین در سایر نقاط منطقه تصویب کردند.

تضیعف گروه داعش در عراق و سوریه از مسایل دیگری است که دول ناتو بالای آن تاکید کرد.

اندرس فو رسموسن، سر منشی ناتو گفت که این نیرو ها شامل چند هزار سرباز زمینی، و واحد های بحری، هوایی و نیرو های ویژه حمایتی خواهد بود. سربازان به صورت دوره ای از کشور ها عضو در این نیرو ها شامل خواهند بود و در صورت نیاز به اسرع وقت برای سوق آماده خواهند شد.

راسموسن گفت که نیروی واکنش سریع در چند کشور عضو ناتو در شرق اروپا چون پولند و رومانیه، پایگاه خواهند داشت.

این تصمیم در پاسخ به دخالت روسیه در اوکراین که عضو ناتو نمی باشد، اتخاذ شده است. سر منشی ناتو گفت نیرو های واکنش سریع برای آن تشکیل میشود که روسیه عین اقدام را در دیگر کشور های پیشین شوروی که حال بخشی از ناتو میباشند، تکرار نکند.

آقای راسموسن گفت که جهان شاهد چالش های است که بعد از جنگ سرد، بی سابقه می باشد "درملاقات امروزی ما، اصل بنیاد امنیت جهانی به گونه ای با چالش مواجه شده است که بعد از جنگ سرد شاهد آن نبوده ایم که شامل اقدامات روسیه در مقابل اوکراین، بی ثباتی و خشونت افراط گرایی در سراسر شرق میانه، افریقای شمالی و تهدید های جدید مثل حملات انترنتی و راکتی می شود."

دیوید کامرون، صدراعظم بریتانیه، به روز جمعه در جریان این اجلاس گفت که چالش ها از روسیه و اوکراین گرفته تا شمال افریقا تا شرق میانه موجود است و در برابر چالش ها، به خصوص گروه داعش، اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.

آقای کامرون گفت " ما با خطرات جدید و در حال تحول مواجه استیم. در شرق، روسیه با الحاق منطقه کریمه، آئین نامه را شکست و نیرو های خود را در خاک مستقل اوکراین مستقر کرد. در جنوب، قوس بی ثباتی از شمال افریقا به شرق میانه شده میرود. شب گذشته ما در مورد تهدیدی که از سوی داعش در عراق و سوریه متوجه می شود، صحبت کردیم. بناً پیام ما روشن است: ما درمحکوم کردن اعمال وحشیانه و نفرت انگیز، متحد استیم. به آنان باید بسیار واضح شود که اعمال دهشت افگنی و تهدیدی که به وجود آورده اند موقف ما را در برابر ارزش های ما مستحکم تر می سازد تا آنان را مغلوب کنیم."

در همین حال، پیمان آتش بس میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و قوای اوکراین در مینسک، روسیه سفید برای ختم پنج ماه جنگ در شرق اوکراین امصا شد. این موضوع بعد از آن اعلام شد که نمایندگان از اوکراین، جدایی طلبان، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا روز جمعه در مینسک، روسیه سفید نشست داشته و یک پروتکل آتش بس را امضا کردند.

پترو پورشینکو، رئیس جمهور اوکراین به نیروهای مسلح کشورش متوقف کردن عملیات نظامی پنج ماهه آنها را در برابر جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین را دستور داده است.

در بیانیه ای که آقای پورشینکو در وب سایت خود، به نشر رسانیده آمده است که عملیات نظامی از ۶ بعد از ظهر جمعه، به وقت محلی در شرق اوکراین متوقف میشود.

ایالات متحده و کشور های اروپایی هوشدار داده اند که آنان تعزیرات تازه را بالای روسیه وضع میکنند، اقدامی که به گفته مقامات قصر سفید ممکن در ظرف چند روز رخ دهد.

بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، و دیوید کامرون، صدراعظم برتانیا هر دو از همتایان دول ناتو خواسته اند تا تعهد کنند که دو در صد عاید نا خالص داخلی شان را مصرف دفاعی کنند و برای کسانی که تهدید را متوجه ناتو می سازد پیام دهند که اتحاد آنان مثل گذشته، قوی باقی مانده است.

در حال حاضر، فقط چهار کشور چنین مصارف دفاعی را متقبل می شوند: ایالات متحده، برتانیا، یونان و استونیا. صدراعظم برتانیا به روز جمعه گفت که زمان فرا رسیده است تا سایر متحدین نیز پول شان را در این راستا، مصرف کنند.

از جانب دیگر جان کری وزیر خارجه و چک هیگل وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده در یک اعلامیه مشترک در مورد نشست روی گروه دولت اسلامی صحبت کردند.

در اعلامیه آمده است در جلسه ای که در حاشیه نشست ناتو، با شماری از متحدان و شرکای روی خطرات جدی که علیه عراق و در کل منطقه، و جامعه بین المللی از جانب گروه دولت اسلامی متوجه است فیصله شد که وقت نباید تلف شود و باید ائتلافی از جامعه بین المللی برای تصعیف و در نهایت از بین بردن این گروه ایجاد گردد.

در این اعلامیه آمده است که تشکیل یک دولت جدید و فراگیر در عراق یک قدم مهم در راستای این تلاش ها خواهد بود. در عین حال حمایت نظامی از شرکای عراقی، متوقف کردن جریان ملحق شدن جنگجویان به دولت اسلامی، مبارزه با حامیان مالی این گروه، رسیدگی به وصعیت بشری که این گروه ایجاد کرده است و عدم مشروعیت بخشیدن به دولت اسلامی هم از جمله اقداماتی است که باید صورت گیرد.

در نشست وزرای ناتو همچنان فیصله شد تا یک گروه کاری برای تشریک اطلاعات در مورد جریان سفر جنگجویانی که برای ملحق شدن به دولت اسلامی به سوریه و عراق میروند، تشکیل شود. این جنگ جویان خارجی تهدیدی برای متحدین ناتو میباشند.

در ختم نشست ناتو، محل برگذاری اجلاس این پیمان برای سال ۲۰۱۶، کشور پولند اعلام شد

XS
SM
MD
LG