لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ تبلیغاتی، نبرد دیگر گروه طالبان


پخش ویدیو های خانه های ویران شده در اثر بمباردمان هوایی قوای ائتلاف در روستا های افغانستان یا جریان به دار آویختن مجرمین و خاینین از سوی طالبان در بین مردم ، پرسشی را ایجاد می کند که آیا این شیوۀ تبلیغاتی آنان ابزار موفقی است؟

ارتورو مونوز تحلیلگر ارشد گروه رند می گوید، یکی از موضوعات عمده که طالبان بیشتر بر آن عطف می کنند، تلفات غیر نظامیان در اثر حملات هوایی و زمینی قوای ائتلاف می باشد. او استدلال می کند که این روش ابزار خوب تبلیغاتی طالبان است، زیرا به باور وی در جنگ حقایق اهمیت ندارد، آنچه تاثیر گذار است برداشت اذهان عامه است.

نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ که در آن اکثر نیرو های خارجی از افغانستان بیرون می شوند و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در همین سال، بازار جنگ اطلاعاتی و جلب پشتیبانی مردم را از طریق نشر خبر ها گرمتر ساخته است.

این برهه برای حکومت افغانستان، نیرو های ناتو و طالبان اهمیت بیشتر ویژه یی یافته است و طرفین با استفاده از وسایل اطلاعات جمعی و تکنالوجی جدید می خواهند که آنچه را اتفاق می افتد یا حتی واقع نمی شود، به گوش مردم برسانند.

نبرد تبلیغاتی

مرکز رسانه های کندهار یا کیمک که در سال ۲۰۱۰ برای مقابله با تبلیغات طالبان ایجاد شد، یکی از این وسایل است. این مرکز می کوشد تا به زودترین فرصت ممکن خبر ها به گوش مردم برساند تا از تبلیغات طالبان جلوگیری نموده باشد.

دو هفته پیش، زمانیکه یک هلیکوپتر نیرو های ائتلاف در کندهار سقوط کرد، کیمک فوراً این خبر را نشر کرد و دلیل آنرا خرابی هوا اعلام نمود، اما طالبان نیز آرام ننشسته و در پی این رویداد در صفحات انترنتی خود نوشتند که یک هلیکوپتر ناتو را سقوط داده اند.

دگروال ریچارد مک نیتن یکی از مشاورین امریکایی که در ایجاد این مرکز حکومت افغانستان را کمک کرده است، دلیل نشر فوری گزارشات را از طریق این مرکز، جلوگیری از شایعه پراگنی دشمن و امتیاز طلبی طالبان عنوان می کند.

جاوید فیصل، سخنگوی والی کندهار در مورد شیوه های تبلیغاتی طالبان می گوید که آن گروه در شایعه پراگنی و نشر پیام هایشان از طریق رسانه های اجتماعی بسیار موفق است و خبر ها را زودتر از طریق انترنت و رسانه ها به مردم می رسانند.

حکومت افغانستان و طالبان، هر دو همراهان زیادی در شبکه های اجتماعی انترنتی چون تویتر و فیس بوک دارند که هدف عمده شان رسانیدن خبر به رسانه ها و از آن طریق به مردم می باشد.

نقش شبکه های اجتماعی

تیمور شاه، خبرنگار روزنامه نیویارک تایمز در افغانستان می گوید که طالبان بسیار هوشیار هستند، زیرا به گفت وی آن گروه با کاربرد تکنالوجی جدید چون شبکه های اجتماعی انترنتی، پیام های کوتاه تلیفونی و ایمیل، نخستین منبعی استند که به خبرنگاران در مورد یک رویداد معلومات می دهند.

موجودیت ۱۸ میلیون کاربر تلیفون های موبایل در افغانستان زمینۀ پخش سریع خبر را در بین مردم سهل می سازد. امری که به باور ریچارد مک نیتن، مشاور مرکز رسانه ها در کندهار اعتبار رسانه یی نیرو های ناتو را بیشتر می سازد.

مک نیتن می گوید که پس از دریافت پیام های طالبان، خبرنگاران برای تایید رویداد و دریافت جزئیات در مورد آن با ناتو تماس می گیرند که اینکار خبر های ائتلاف را معتبر تر می سازد.

سیت جونز، عضو موسسه رند می گوید که از بعضی جهات مردم تبلیغات طالبان را باور می کنند، به گونۀ مثال اگر کدام مامور حکومتی فاسد باشد، طالبان فوراً وی را به مردم معرفی می کنند.

اما این تحلیلگر امریکایی می گوید که از جانب دیگر، زمانیکه طالبان شمار تلفات سربازان ائتلاف را در یک رویداد بیشتر از آنچه است بازتاب می دهد، این کار تاثیر برعکس برجا می گذارد زیرا کم از کم مردم محل از حقایق آگاه می باشند.

در وسط این کارزار تبلیغاتی حکومت افغانستان می گوید که دستگاه های تبلیغاتی نداشته و رسانه های دولتی وظیفۀ اطلاع رسانی دارند و آنچه از آدرس یک مقام حکومتی بازتاب می یابد بر حقایق و شواهد استوار می باشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG