لینک های دسترسی

Breaking News

رسموسن: گزینۀ مطلوب به ناتو تمویل قوای افغان است


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از احتمال تمویل یک نیروی 352 هزاری پولیس و اردوی ملی افغانستان تا سال 2018 خبر داده است.

پیش از این گفته می شد که شمار نیروهای افغان در سال 2015 از 352 به 230 کاهش داده خواهد شد. تمویل نیروهای افغانستان سالانه بیش از چهار میلیارد دالر هزینه برمی دارد که از کل عواید این کشور، بیشتر است.

اندریس فو رسموسن، سرمنشی ناتو گفته است که امکان تمویل 352 هزار نیروهای نظامی افغانستان تا سال 2018 را با رئیس جمهور افغانستان در میان گذاشته است. گمان می رود که کشورهای عضو ناتو تا اواسط سال جاری در این باره تصمیم نهایی اتخاذ کنند.

سرمنشی ناتو گفته است داشتن یک نیروی قوی نظامی و امنیتی افغان، هم برای کشورهای ناتو نسبت به فرستادن سربازان خود شان ارزانتر تمام می شود و هم از نظر سیاسی موثریت دارد.

اگرچه آقای رسموسن در پیامی در بلاگ خود از تعهدات دراز مدت جهان برای تقویت نیرو های امنیتی افغانستان و حمایت از قوای امنیتی آن کشور و وعده های حکومت رئیس جمهور کرزی برای تقویت ثبات و بهبود امنیت صحبت می کند، مشکلات مالی و کاهش حمایت مردم در امریکا و اروپا فکتور های است که رهبران در واشنگتن و بروکسل طی چند ماه آینده در پرتو آن تصمیم گیری خواهند کرد.

معمای تعداد سربازان خارجی پس از 2014

در همین حال جیمز متیس، فرماندۀ قوای امریکایی در شرق میانه به کانگرس ایالات متحده پیشنهاد حضور 20 هزار سرباز خارجی را در افغانستان پس از سال 2014 کرد که اکثریت آن سربازان امریکایی باشد.

پیشنهاد جنرال متیس متفاوت از ارقامی است که گفته می شود رهبران سیاسی در واشنگتن روی آن غور می کنند. روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داده بود که از سه گزینۀ پیشنهادی، حکومت اوباما شاید پائینتر از ده هزار سرباز را – که در بین آنها قوای ویژه نیز شامل باشد – در افغانستان انتخاب کند.

اما ششانک جوشی، پژوهشگر در پوهنتون هارورد می گوید که درخواست فرماندهان نظامی و آمادگی رهبران سیاسی همیشه متفاوت می باشد و طوری به نظر نمی رسد که ارقام پیشنهادی جنرال متیس مورد قبول رئیس جمهور اوباما قرار گیرد. او می گوید "جنرال متیس می خواهد به هر حالت عادی و اضطرار آماده باشد... در صورتی که تهدید شدت گیرد و یا قوای امنیتی افغانستان نتواند به مشکلات رسیدگی کند."

بحث ها در مورد حضور نظامی امریکا و هم پیمانان ناتو اش در افغانستان پس از سال 2014، در چارچوب موافقتنامه همکاری های دفاعی و امنیتی افغانستان و امریکا صورت می گیرد. رئیس جمهور افغانستان گفته است که برای تصویب این موافقتنامه لویه جرگه را برگزار خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG