لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو قوای هوایی افغان را برای حملات دقیق آموزش میدهد


نیرو های ناتو در افغانستان، نیرو های افغان را در کنترول تکتیکی (محاربوی) حریم فضایی آموزش می دهند تا برای تقویت و دقت و ضمناً کاهش تلفات ملکی، اهداف زمینی را مشخص ساخته بتوانند.

اندی جانسن، دگرمن، مشاور نظامی امریکایی به رویترز گفت که اگر ارتباط و معلومات دهی میان نیرو های تکتیکی و پیلوت به درستی وجود داشته باشد، اهداف را می توان به سادگی و دقت تخریب کرد.

دگرمن جانسن میگوید "یکبار طیاره در منطقۀ مورد نظر برسد شما توانمندی بلندتری برای هدف گیری موثرمی داشته باشید. در حقیقت این امر با یک نفر تکتیکی که در زمین است می تواند تحقق یابد. وقتی در فضا قرار داشته باشید تصویر بسا متفاوت تر از آنچه در زمین اتفاق می افتد وجود می داشته باشد. لذا وقتی به درستی ساحه را به پیلوت مشخص سازید، هدف گیری ساحۀ مورد نظر توسط طیاره موثر تر و دقیق تر خواهد شد."

در حال حاضر حدود ٦٠ نفر در سطوح مختلف در این برنامه آموزش می بینند. مقامات امیدوارند که تا ماه مارچ سال آینده نزدیک به ١٠٠نفر در بخش کنترول تکتیکی (محاربوی) حریم فضایی به کار آغاز کنند.

افرادیکه اهداف روی زمین را مشخص ساخته و آن را به نیروی هوایی اطلاع می دهند، هدف گیری دقیق موضع دشمن را تظمین نمی نمایند، اما باآنهم نشانه گیری دقیق مواضع از هوا در هر دو جانب جبهه، بااهمیت پنداشته می شود.

این درحالیست که با افزایش شورشگری در سال روان، تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی افزایش یافته که در آن ١٣٣افغان کشته و ١٥٩تن دیگر در ٩ماه سال ٢٠١٦مجروح شده اند. این رقم ٧٢درصد افزایش تلفات را در عین زمان در سال ٢٠١٥ نشان می دهد.

در حالیکه مشخص نشده که چه تعداد از این تلفات توسط نیرو های هوایی افغان، امریکایی یا هم ناتو به میان آمده است، ملل متحد گزارش داده که دو بر سه حصۀ تلفات وارده ناشی از نیروی هوایی محلی بوده است.

ملل متحد این را هم می گوید که افغانستان تا ختم سال گذشته ٢٨ فروند طیارۀ فعال داشت که اکنون تعداد آن به ۴١ فروند رسیده که تمام آنان قابلیت انجام حملات هوایی را دارا می باشند.

برنامۀ آموزش تکتیکی حریم فضایی نیز همانند توسعۀ نیروی هوایی افغانستان، آغاز آهسته یی داشته است. نیرو های هوایی افغانستان در دو سال اخیر شاهد رشد سریعتر بوده حالانکه در سال های گذشته، توجه ویژه یی به توسعه و بلندبردن توانمندی آنان صورت نگرفته بود.

باآنهم محمد اکرم یکتن از مربیان کنترول تکتیکی حریم فضایی ابراز امیدواری کرد که این برنامه بتواند جلو تلفات ملکی را بگیرد.

آقای اکرم میگوید "می توانیم با مشخص ساختن کوردینۀ مواضع دشمن و دوست در روی زمین، مانع هدف گیری اشتباهی شده و جلو تلفات غیرنظامیان را بگیریم."

نیرو های ناتو پس از ختم فعالیت های محاربه یی آنان در ختم سال 2014 تقریباً اکثر مسوولیت های نظامی را به نیرو های امنیتی افغان تسلیم کرده که شامل ایجاد قابلیت های نیرو ها در عرصۀ هوایی است تا مانع پیشروی های طالبان در مناطق مختلف جنگ زده گردد.

در حال حاضر نزدیک به ١٣ هزار سرباز امریکایی و بین المللی در چتر ماموریت حمایت قاطع ناتو، در افغانستان فعالیت می کنند که آلمان، ترکیه و ایتالیا بزرگترین همکاران این ماموریت اند.

نقش این نیرو ها در افغانستان آموزشی و مشوره دهی عنوان شده است

XS
SM
MD
LG