لینک های دسترسی

Breaking News

کری: توافقنامۀ امنیتی را یک وزیر حکومت افغانستان نیز میتواند امضا کند


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در نشست ناتو
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در نشست ناتو

وزیر خارجۀ امریکا برای بیرون رفت از بن بست امضای قرارداد امنیتی گفته است که وزیر دفاع افغانستان می تواند این سند را امضا کند.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید وزیر دفاع و یا سایر وزرای کابینۀ افغانستان می توانند این توافقنامه را به امضا برساند تا راه برای برنامه ریزی امریکا و متحدینش برای حضور شان در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میسر گردد.

آقای کری می گوید"فکر می کنم نهایت مهم است که این قرارداد به جلو برود، وزیر دفاع می تواند امضا کند، حکومت می تواند امضا کند، یک فردی مسئولیت آن را بر عهده گیرد. فکر می کنم برای اهداف برنامه ریزی حایز اهمیت می باشد تا کشور های ذیدخل بدانند که به کدام سمت در حرکت اند."

وزیر خارجۀ ایالات متحده، تصمیم حضور نظامی عساکر امریکایی را بعد از ۲۰۱۴ در افغانستان یک امر بسیار مهم خوانده از کابل تقاضا کرد تا هر چه سریع تر با حضور نیرو های خارجی در افغانستان موافقت کند.

کری می گوید"این وقت ضایع کردن نیست، یک امر نهایت مهم است."

ابهام در برنامه ریزی ها

وزیر خارجۀ امریکا به این باور است که کم از کم ۵۰ کشور پیمان ناتو برای تعین بودجه، برنامه ریزی، تجهیزات و حضور عساکر در افغانستان به وقت نیاز دارند تا کار ها به بهترین وجه آن مدیریت شود.


وزیر خارجۀ امریکا گفت که فکر نمی کند برای وی و رئیس جمهور اوباما قابل قبول باشد تا قربانی های که کشورش برای آیندۀ افغانستان داده است، در این مقطع زمانی در حالت مبهم قرار گیرد.

آقای کری ضرب الاجلی را نیز مشخص نساخت اما گفت که تصمیم سریع به خاطری مهم است تا مردم افغانستان را در رابطه با امنیت اطمینان داده و به ایالات متحده و کشور های عضو پیمان ناتو فرصت دهد برای ماموریت جدید آموزشی خود در افغانستان برنامه ریزی کند.

وزرای کشور های عضو پیمان اتلانتیک شمال یا ناتو قرار است امروز چهارشنبه با همتای افغان خود در بروکسل ملاقات کرده و در بارۀ وضیعت نیرو های خارجی در افغانستان صحبت کنند.

وزرای خارجه امیدوار اند رهبران افغان را تشویق کنند تا نیرو های بین المللی را اجازه دهند بعد از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند.

اندرس فو رسموسن، منشی عمومی ناتو روز سه شنبه گفت که انتظار دارد تعهدات آن پیمان را در بارۀ آیندۀ افغانستان تصریح کند.

منشی عمومی ناتو گفت که بدون امضای توافقنامۀ امنیتی دو جانبه، همکاری های برنامه ریزی شدۀ ما - با خطر مواجه خواهد شد.

ایالات متحده امریکا خواهان حفظ هزاران عسکر نظامی خود در افغانستان است تا برنامه های آموزشی و مشوره دهی را با نیرو های امنیتی افغان ادامه دهد.

سایر کشور های عضو ناتو منتظر توافق واشنگتن و کابل روی موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه می باشد اما حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان بعد از توافق لویه جرگۀ مشوره دهی با پیشکش کردن شرایطی، امضای موافقتنامۀ امنیتی را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کرده است.
XS
SM
MD
LG