لینک های دسترسی

Breaking News

تخریب قسمی یک حوض طبیعی در پنجشیر


سیلاب ناشی از لغزش بند طبیعی در پنجشیر ده کشته برجا گذاشت
سیلاب ناشی از لغزش بند طبیعی در پنجشیر ده کشته برجا گذاشت

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان تأیید کرد که نیمه شب گذشته در نتیجۀ فروریختن یخچال‌های طبیعی حوض پس‌کندا در پنجشیر آسیب‌های جانی و خسارات مالی به بار آمده است.

محمدعمر محمدی، رئیس روابط خارجی و سخنگوی این وزارت به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که بر اساس ارقام اولیه، در نتیجۀ این رویداد، شش تن جان باخته است.

به گفتۀ محمدی، در نتیجه سرازیرشدن آب این حوض که در ارتفاعات کوه پشغور موقعیت دارد، ده روستا (۱۳۰ منزل مسکونی) در حصۀ اول ولایت پنجشیر از بین رفته است.

بر اساس آمار این وزارت، ۱۵ پروژه کوچک برق آبی، هفت مسجد، هفت آسیاب، چهار پل موتر رو، دو پل پیاده رو، ۸۵ دوکان و گاراژ و ده‌ها جریب زمین زراعتی نیز در این رویداد تخریب شده است.

به گفتۀ محمدی، حدود صد موتر را نیز آب برده است.

او افزود: "احتمال افزایش تلفات و خسارات وجود دارد، امکانات از مرکز ولایت پنجشیر و ولایت پروان، وسایل جستجو، تیم‌های جستجو، آب آشامیدنی و مواد غذایی، هیأتی تحت ریاست محمداسلم سیاس، معاون اداری و مالی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث توسط هیلکوپتر به منظور رسیدگی هرچه عاجل و ارزیابی به محل حادثه اعزام شده اند".

در همین حال، ارگ با نشر خبرنامه‌ای گفته است که رئیس جمهور غنی ضمن اظهار تأثر از این رویداد، به مسؤولین نظامی و ملکی هدایت داده است تا هرچه عاجل از طریق زمین و هوا، به آسیب‌دیدگان این رویداد عملیات امدادرسانی را آغاز کنند.

رئیس جمهور غنی، دستور داده است که برای نجات کسانی که در زیر آوارها گیر مانده اند، نیز به زودی اقدام شود.

XS
SM
MD
LG