لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه شبکه سیاسی نوالنی را درج فهرست سازمان‌های تروریستی کرد


الکسی نوالنی
الکسی نوالنی

روسیه در یک اقدام تازه جهت توقف تحرکات سیاسی الکسی نوالنی، منتقد زندانی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، شبکه سیاسی او را درج فهرست سازمان‌های تروریستی و افراطگرایی کرد.

گروه دولت اسلامی (داعش) و گروه القاعده نیز شامل این فهرست اند و فعالیت آنان در روسیه منع بوده و در صورت بازداشت اعضا و هواداران‌شان برای مدت طولانی زندانی می‌شوند.

دفاتر سیاسی ساحوی آقای ناوالنی روز پنجشنبه با پیش بینی این اقدام مسدود شده بودند.

یک سارنوال روسی در اوایل ماه جاری از دولت تقاضا کرد تا شبکه سیاسی و بنیاد مبارزه با فساد آقای نوالنی را شامل این فهرست کند.

اما مشخص نیست که این اقدام روسیه براساس درخواست این سارنوال بوده یا خیر.

اولگ استپانوف، هماهنگ کننده پیشین دفاتر نوالنی در مسکو گفته است که این حرکت با قضیه جاری در محکمه ارتباط دارد.

او در بیانیه‌ای گفته است: "… مبارزه با فساد در روسیهٔ پوتین (افراط گرایی) است. "

اما تاکنون بنیاد مبارزه با فساد آقای نوالنی در فهرست سازمان‌های تروریستی و افراطی‌گرایی روسیه درج نشده است.

شبکه منطقه‌ای آقای نوالنی در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده بود.

الکسی نوالنی ۴۴ ساله که از منتقدین سرسخت ولادیمیر پوتین است اندکی پس از ورود به مسکو به تاریخ ۱۷ جنوری دستگیر شد. او پس از مسموم شدن جهت تداوی به آلمان انتقال داده شده بود.

آقای نوالنی می‌گوید که کرملین مسوول مسمومیت او بوده و اتهام وارد کرده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دستور قتل او را داده است؛ اتهامی که کرملین آنرا رد می‌کند.

پس از بازداشت آقای نوالنی، حامیان این منتقد رییس جمهور ولادیمیر پوتین، در مسکو و دیگر شهرهای روسیه دست به راه اندازی تظاهرات زدند و خواستار رهایی وی شدند، اما این تظاهرات با برخورد جدی پولیس مواجه شده و هزاران تن از طرفداران نوالنی از سوی پولیس روسیه بازداشت شدند.

ایالات متحده و متحدان غربی او، بازداشت الکسی نوالنی و برخورد پولیس با طرفداران او را به شدت محکوم کرده اند.

متحدان ناوالنی از چندین سال به اینسو به دلیل فعالیت‌هایشان با پیگرد و دستگیری پولیس روبرو بوده اند، اما از زمان بازگشت آقای نوالنی به روسیه، این فشار‌ها افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG