لینک های دسترسی

Breaking News

نواز شریف: ثبات افغانستان از علایق حیاتی پاکستان است


نواز شریف، صدر اعظم پاکستان
نواز شریف، صدر اعظم پاکستان
نواز شریف، صدر اعظم پاکستان گفت که حکومت وی مصمم به گسترش روابط با جهان به ویژه همسایگان نزدیک خود است. او ثبات افغانستان را به سود پاکستان خواند.

آقای شریف گفت: "شدیداً باورمندیم که افغانستان صلح آمیز، با ثبات و متحد از علایق حیاتی پاکستان است. لذا تلاش های برای کمک به تامین ثبات در افغانستانی متمرکز است که با انتقال همزمان امنیتی و سیاسی از یک مرحلۀ حساس می گذرد ".

صدر اعظم پاکستان روز سه شنبه هنگام صحبت در انستیتیوت صلح ایالات متحده گفت که افغانستان بخش اساسی سیاست خارجی پاکستان است. او از جامعۀ جهانی خواستار کمک در بازسازی و انکشاف اقتصادی افغانستان شد.

مقام های غربی و افغان می گویند که لانه های اصلی دهشت افگنی در پاکستان، به ویژه مناطق بی قانون قبایلی آن کشور وجود دارد. به گفتۀ مقام ها موجودیت لانه های امن دهشت افگنی در پاکستان ثبات را در سرتاسر منطقه برهم زده است.

اماآقای شریف گفت که پاکستان نه منبع و نه محراق دهشت افگنی است بلکه خود قربانی بزرگ آن بوده است. او اضافه کرد که حکومت به رهبری وی مصمم است تا به خونریزی و دهشت در پاکستان نقطۀ پایان بگذارد.

روابط با هند

ثبات پاکستان تنها با ثبات افغانستان نه بلکه با هند – رقیب دیرینۀ پاکستان – نیز گره خورده است. نواز شریف هند را کشوری خواند که با پاکستان تاریخ و سرنوشت مشترک دارد.

به باور آقای شریف هم گذشته و هم آیندۀ هند و پاکستان با هم گره خورده است و مردم پاکستان از صلح و آرامش مردم هند خرسند خواهند بود. او افزود که مردم پاکستان خواستار حل همه مشکلات با هند از ورای مذاکره و گفتگو استند.

نواز شریف با تاکید بر نفوذ ایالات متحده در هند، از نقش سازندۀ امریکا در تنشزدایی میان پاکستان و هند استقبال و سپاسگذاری کرد.

صدر اعظم پاکستان با خوشبینی گفت که زمینه هایی برای پیشرفت در این راستا وجود دارد. او خواستار گسترش روابط تجاری میان دو کشور شد و هرگونه انکشاف و رفاه آیندۀ جنوب آسیا را مربوط و منوط به صلح و ثبات در منطقه دانست.

حملات طیاره های بی پیلوت

به تازگی احزاب سیاسی پاکستان در یک کنفرانس ملی کاربرد طیاره های بی پیلوت امریکایی را در مناطق قبایلی پاکستان تخطی از تمامیت ارضی آن کشور و تضعیف کنندۀ تلاش های پاکستان برای محو دهشت افگنی خواند.

صدر اعظم پاکستان که قرار است روز چهار شنبه با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کند، ادامۀ حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی را در قلمرو پاکستان مایۀ تخریش روابط دو کشور خوانده و بار دیگر بر ضرورت پایان بخشیدن چنین حملات تاکید کرد.

این در حالی است که سازمان عفو بین المللی مستقر در بریتانیا از ایالات متحده خواسته است تا به ابهامات در پیوند با عملیات طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان نقطۀ پایان بگذارد.

عفو بین الملل روز سه شنبه با نشر گزارشی گفته است که با ادامۀ چنین حملات به نظر می رسد که ایالات متحده "تخطی بسیار جدی" حقوق بشری را مرتکب می شود. این سازمان حتا حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی را در زمرۀ جرایم جنگی قلمداد کرده است.

اما قصر سفید با گزارش عفو بین الملل که حملات طیاره های بی پیلوت را تخطی از قوانین بین المللی خوانده است، به شدت مخالفت نشان داده و عملیات مبارزه با دهشت افگنی ایالات متحده را دقیق، قانونمند و بسیار موثر خوانده است.

عفو بین الملل از حکومات ایالات متحده و پاکستان خواسته است تا اطلاعات مرتبط با حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی را آشکار و دسترس عامه قرار دهد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG