لینک های دسترسی

Breaking News

ستانکزی: استخبارات منطقه در ترور جنرال رازق، دست دارد


رئیس امنیت ملی افغانستان روز شنبه گفت که تحقیقات آنان دربارۀ ترور جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیۀ پیشین کندهار، نشان می‌دهد که این ترور "کار چند طالب نیست، بلکه استخبارات خارجی" در این قضیه دست دارد.

ولسی جرگۀ افغانستان روز شنبه (۱۲ عقرب) وزیران دفاع و داخله و رئیس عمومی امنیت ملی این کشور را فراخواند تا نتایج تحقیقات شان را در مورد قتل جنرال رازق و عبدالجبار قهرمان شریک سازند.

معصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان در این جلسه گفت که ترور جنرال رازق در پنج مرحله تحقیق می‌شود و تا اکنون در پیوند به آن ۲۲ تن تحت بازپرسی قرار دارند.

آقای ستانکزی، گفت که بر بنیاد تحقیقات اولیه، مخالفت جنرال رازق در مورد حصارکشی سیم خاردار در خط دیورند، با ترور وی، رابطۀ مستقیم دارد.

او گفت: "طرح یک برنامۀ با این پیچیدگی، تنها کار یک چند نفر طالب ساده نیست؛ طرحی است که استخبارات منطقه با آن کاملاً دست داشته است."

به گفتۀ رئیس امنیت ملی افغانستان، در تحقیقات قضیۀ ترور جنرال رازق، جامعۀ جهانی نیز با حکومت افغانستان همکاری می‌کند و در این خصوص پیشرفت‌های مثبت صورت گرفته است.

آقای ستانکزی همچنین گفت که "عاملان اصلی" حمله بر جنرال رازق شناسایی شده و به زودی برای گرفتاری شان اقدامات آغاز می‌شود.

رئیس امنیت ملی افغانستان بدون ذکر نام پاکستان گفت که "تقاضای مشخصی خواهیم کرد که افرادی که رفتند و حالا دوباره خود را در آن طرف [پاکستان] پنهان کردند، در قسمت دستگیری و در قسمت سپردن این افراد، به افغانستان کمک بکنند، اگر واقعاً علیه تروریزم استند و واقعاً به گپ خود صادق استند که آنها نمی‌خواهند که اعمال تروریستی ادامه داشته باشد."

جنرال رازق، که یک فرمانده ضد طالب و پاکستان محسوب می‌شدT در بیست‌وششم ماه میزان در داخل دفتر والی کندهار، در حملۀ مرموز مسلحانه با رئیس امنیت ملی آن ولایت کشته شد.

پیش از این، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، نیز در صحبت با بزرگان قومی کندهار گفته بود که دسیسۀ ترور جنرال رازق در پاکستان سازماندهی شده و از آن کشور خواست که افراد دخیل در این قضیه را به افغانستان بسپارد.

اما پاکستان این ادعای اشرف غنی را بی‌اساس خواند. وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه ای گفته است که افغانستان تا حالا هیچ مدرک موثق یا اطلاعات استخباراتی را در پیوند با این رویداد، با پاکستان شریک نساخته است تا بر اساس آن چنین ادعاها ثابت شود.

XS
SM
MD
LG