لینک های دسترسی

Breaking News

معذرت خواستن نهاد های امنیتی به دلیل سقوط کندز


 امروز ولسی جرگه مسوولین نهاد های امنیتی افغان را به دلیل سقوط شهر کندز به این جرگه فراخوانده بودند.
امروز ولسی جرگه مسوولین نهاد های امنیتی افغان را به دلیل سقوط شهر کندز به این جرگه فراخوانده بودند.

در سومین روز سقوط کندزبه دست طالبان امروز ولسی جرگه مسوولین نهاد های سه گانه امنیتی درکشور را به دلیل سقوط وعوامل سقوط این ولایت به این جرگه فراخوانده بودند.

دراین جلسه رحمت الله نبیل رئیس عمومی امنیت ملی به نمایندگی از نهاد های امنیتی از مردم افغانستان به دلیل سقوط کندز معذرت خواست.

نبیل گفت"من به نمایندگی از سکتور امنیتی ودفاعی کشور از اینکه نتوانستیم که از فاجعه کندز جلوگیری نمایم از نماینده های مردم،مردم افغانستان وباشنده های کندز معذرت میخواهم".

او تایید نمود که یک تعداد از نقاط قبل از قبل توسط طالبان محاصره شده بود وحکومت روی بعضی از دلایل نتوانست که عملیات را درآن نقاط آغاز کند.

اما او از این دلایل نام نبرد.

زمانیکه رئیس امنیت ملی در مورد عوامل سقوط کندز صحبت میکرد نماینده ها خواهان سری شدن جلسه شدند که در اثر خواست اکثریت آرای نمایندگان،جلسه به صورت سری آن دایر گردید.

در آغاز جلسه امروزی یک تعداد از نماینده ها در مورد وضعیت امنیتی کندزابراز نگرانی نموده وگفتند که سقوط کندز تاثیراتی بالای ولایتهای همجوار آن دارد واگر حکومت اقدامات فوری نکند احتمال سقوط سه یا چهار ولایت دیگر نیز میرود.

شکریه پیکان یک تن از نماینده های مردم کندز ادعای حکومت افغانستان را که گویا نیروهای امنیتی به کندز رسیده اند را رد نمود وگفت که به استثنای میدان هوایی وبالاحصار تمام نقاط دردست طالبان میباشد.

اوگفت:حکومت میگوید که ما قطعات نظامی روان کردیم کاملا دروغ است،یک تعداد از نیروهای را روز چهارشنبه روان کرده بودند که بالای آنها هم طالبان حمله کرده است وبدون آنها دیگر هیچ نیروی روان نکرده است".

یک تعداد دیگر نماینده های مردم دلیل سقوط کندز را عدم هماهنگی وعدم توانایی مقامات خوانده وگفتند که اختلافات میان مقامات کندزباعث ایجاد فاصله میان حکومت ومردم شده است و این عوامل سبب شد تا یک تعداد از مردم درشب وروز های عید طالبان را در خانه های شان جا بدهند که درنتیجه آن طالبان این ولایت را گرفتند.

یک تن از اعضای ولسی جرگه با کلمات شدید حکومت وحدت ملی را مورد انتقاد قرار داده واز سایر نماینده ها خواست تا رئیس جمهور را به اساس ماده ۶۹ قانون اساسی مواخذه نمایند.

درحال حاضر طالبان در اکثر نقاط شهر کندز گشت زنی میکنند ومردم از هراس جنگ در حال بیرون شدن از این شهر استند.

به اساس گزارشات رسیده به وزارت صحت عامه بعد از سقوط کندز به تعداد دو صد زخمی به شفاخانه ایم ایس ایف انتقال داده شده است.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه به خبرنگاران امروز گفت ک تا حال آمار 30 تن کشته و200 زخمی از افراد ملکی به آنها گزارش داده شده است.

نگرانی یونوما ازآسیب رسیدن به افراد ملکی

دفتر یوناما در کابل با پخش خبرنامه یی از صدمه رسیدن به افراد ملکی در کندز اظهار نگرانی نموده واز دو طرف درگیر در جنگ خواسته است که ازصدمه رساندن به افراد ملکی جلوگیری نمایند.

دراین خبرنامه به نقل از نیکولیس هیسم نماینده خاص سازمان ملل در افغانستان آمده است که بعد از گرفتن کندز توسط طالبان او درمورد زندگی افراد ملکی دراین ولایت نگران است.

محاکم صحرایی توسط طالبان،ربودن افراد ،محدود شدن خدمات صحی وجلوگیری از فرار مردم از شهر مواردی است که آقای هیسم درمورد آن ابرازنگرانی نموده است.

درخبرنامه یوناما آمده است که دراثر این جنگها تا حال بیشتر از صد تن افراد ملکی زخمی وکشته شده اند اما ممکن شمار تلفات وزخمی ها بیشتر گردد.

کشته شدن والی نام نهاد طالبان درکندز

از سوی دیگر ریاست امنیت ملی از کشته شدن والی نام نهاد طالبان در کندز خبر میدهد.

درخبرنامه امنیت ملی آمده است که مولوی سلام والی نام نهاد طالبان درکندز حوالی ساعت 9 شب گذشته در حمله هوایی که از طرف امنیت ملی هماهنگ گردیده بود در نزدیکی میدان هوایی کندز همراه با معاون و15 تن از همرانش کشته شده اند.

در خبرنامه امنیت ملی گفته شده است که حارث مسول لشکر طیبه پاکستان برای کندز نیز در این حمله کشته شده است.

خبرنامه می افزاید که حارث باشنده پنجاب پاکستان است.

طالبان درمورد کشته شدن والی نام نهاد شان تا حال اظهار نظری نکرده است.

XS
SM
MD
LG