لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ ۲۵۰ هزار افغان را امسال بیجا کرد – ملل متحد


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در گزارش تازه‌اش گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا هفتۀ اول ماه اکتوبر، ۲۴۹هزار و ۲۰۰ شهروند افغان، به دلیل جنگ و ناامنی، از مناطق اصلی شان بیجا شده اند.

بر اساس این گزارش، تنها در هفتۀ اول ماه اکتوبر، شدت جنگ و ناامنی ۲۸هزار و ۴۰۰ افغان را مجبور به ترک مناطق اصلی شان کرده است.

این بیجاشدگان عمدتاً باشندگان پروان، کاپیسا، تخار، پکتیکا، غزنی، کنر و بادغیس استند.

بر بنیاد این گزارش، ۱۱۴هزار افغان که از جنگ‌ها و خشکسالی آسیب دیده اند؛ در جریان هفتۀ گذشته، کمک‌های بشری را دریافت کرده اند؛ اما متباقی حدود ۵۵ درصد دیگر به کمک‌های بشری هنوز هم نیاز دارند.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، به منظور تأمین بهتر امنیت انتخابات، اخیراً عملیات‌های تعرضی و تهاجمی شان را ۳۶درصد افزایش داده اند.

در کنار جنگ، خشکسالی نیز شماری از باشندگان افغان را از ولایات آسیب‌پذیر آواره ساخته است.

آمار ملل متحد نشان می‌دهد که در حال حاضر، بیش از ۲۱۶هزار افغان در حوزۀ جنوب و غرب و افغانستان، به دلیل خشکسالی بیجاشده اند که از این میان تنها صدهزار تن آنان از چهار ولایت غربی و شهر هرات استند.

اوچا گفته است که برنامۀ رسیدگی به آسیب‌دیدگان خشکسال که در ماه اگست آغاز شد، حدود ۱.۲ میلیون افغان در ۱۵ ولایت کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی را دریافت کرده اند.

در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان، تصمیم دارد که پروسه شناسایی و بایومتریک دقیق بیجاشدگان داخلی را به همکاری موسسات امدادرسان آغاز کند.

از سویی هم، نجیب‌آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان، روز دوشنبه در سفرش به هرات، گفت که کابینۀ و کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث، د رنظر داد تا برای مبارزه با عوامل خشکسالی، پلانی را تدوین کند و با تطبیق آن جلو بیجاشدن افغان‌ها و زمینۀ برگشت عودت‌کنندگان را به مناطق اصلی شان فراهم سازند.

XS
SM
MD
LG