لینک های دسترسی

Breaking News

جان بولتن:‌ مذاکره با طالبان 'اشتباه فاجعه انگیز' بود و باید 'از شر طالبان خلاص' شد


جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده
جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده

جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، می‌گوید که مذاکرهٔ ایالات متحده با طالبان بدون دخیل ساختن حکومت پیشین افغانستان از اساس یک ''اشتباه فاجعه انگیز'' بود، و این گروه حتا قبل از نهایی شدن توافق، همواره از آن تخطی کرده اند.

بولتن در مصاحبه‌ای اختصاصی به صدای امریکا گفت که ایالات متحده به خاطر جبران ''اشتباه فاجعه انگیز'' خود باید از جبهه‌‌ٔ مقاومت ضد طالبان حمایت کند تا مردم افغانستان ''از شر آنان [طالبان] خلاص شوند.''

اما این مقام پیشین ایالات متحده گفت که امریکا نباید به صورت مستقیم در سرنگونی طالبان دخیل شود. او گفت:‌ "فکر می‌کنم که مقاومت‌ افغان‌ها نشان داده است که با پای خود می‌ایستند و قادر به انجام عملیات‌ها استند. دقیقاََ همان گونه که ما از مجاهدین بر ضد طالبان حمایت کردیم،‌ همان گونه که ما از آنان در برابر اشغال شوروی حمایت کردیم، فکر می‌کنم که حمایت‌ کمک‌های نظامی خارجی از ایالات متحده چیزی معقولی است که باید مدنظر گرفته شود.

بولتن با اشاره به وضع مقررات سختگیرانهٔ طالبان بر زنان گفت که این گروه درعمل زنان را از فعالیت در جامعه حذف کرده اند و برای رهایی زنان از اسارات طالبان، باید اقدامی صورت بگیرد.

او گفت:‌" بنابراین،‌ من فکر می کنم تنها تسکین برای مردم افغانستان در نهایت این است که دوباره از شر طالبان خلاص شوند.'' بولتن با اشاره به عملکرد‌های طالبان در دو سال گذشته گفت که هیچ چانسی وجود ندارد که امریکا طالبان را به رسمیت بشناسد و به آنان مشروعیت بدهد.

مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید همچنین گفت که ادارهٔ طالبان تمام حقوق بشر به ویژه حقوق زنان را نادیده گرفته است و بر خلاف اظهارات در مورد اینکه طالبان تغییر کرده اند و میانه رو شده اند،‌ آنان حتا نسبت به گذشته ''بدتر'' شده اند.

بولتن گفت:‌ ''آنها اندکی هم تغییر نکرده اند، به جز اینکه شاید اندکی بدتر شده اند."

پس از خروج نیروهای به رهبری ایالات متحده از افغانستان، شماری از مقامات امریکایی گفته اند که آنان هنوز هم افغانستان را زیر کنترول دارند و معلومات استخباراتی را به دست میاورند.

اما به باور بولتن،‌ چنین ادعا مصداق ندارد. او گفت شک ندارد کسانیکه برای جمع آوری معلومات در مورد تهدید‌های که از افغانستان منشا می‌گیرد، تلاش نهایی خود را انجام می‌دهند،‌ اما با در نظر داشت جغرافیای افغانستان، جمع آوری اطلاعات استخباراتی از خارج از افغانستان نمی‌تواند جایگزین افرادی شود که در داخل آن کشور وقایع را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

او همچین گفت خطراتی که از افغانستان متوجه ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌شود، روزانه افزایش میابد.

بولتن گفت:‌ ''ادارهٔ بایدن، وزارت دفاع [امریکا] خود در برابر کانگرس شهادت داده است که شمار تروریست های خارجی که به افغانستان می آیند، همچنان در حال افزایش است و آنان به این باور اند که ما در نقطه‌ای قرار داریم که آنها می توانند یک حمله تروریستی علیه ایالات متحده انجام دهند.''

این مقام پیشین امریکا تایید کرد که در جریان حضور نیروی‌های امریکایی در افغانستان، هیچ حمله‌ای در ایالات متحده صورت نگرفت، اما تاکید کرد که احتمال چنین حملات حالا بار دیگر وجود دارد.

بولتن افزود: ''تا زمانیکه طالبان در قدرت بمانند،‌ سرکوبی مردم افغانستان ادامه خواهد داشت و تهدید حمایت از تروریست‌‌هایی که به داخل افغانستان میایند، دورنمای حملات تروریستی در سراسر جهان را به وجود میاورد."

گروه

XS
SM
MD
LG