لینک های دسترسی

Breaking News

مندیلا، رهبر جنبش ضد اپارتاید، درگذشت


نلسن مندیلا، رهبر جنبش ضد اپارتاید و اولین رئیس جمهور سیاه پوست افریقای جنوبی
نلسن مندیلا، رهبر جنبش ضد اپارتاید و اولین رئیس جمهور سیاه پوست افریقای جنوبی
نلسن مندیلا، رئیس جمهور پیشین افریقای جنوبی به روز پنجشنبه به سن 95 سالگی به اثر عفونت ریۀ ها درگذشت. مردم در سراسر جهان بخاطر درگذشت اولین رئیس جمهور سیاه پوست، سوگواری میکنند.

نلسن مندیلا به خاطر مبارزه با حکمروایی اقلیت سفید پوستان در افریقای جنوبی 27 سال را در پشت میله های زندان سپری کرد.

نلسن مندیلا جنبش مبارزه بر ضد اپاتاید را رهبری میکرد. اپارتاید، یک شکل از تبعیض نژادی افراطی برضد، غیر سفید پوستان در افریقای جنوبی بود.

مندیلا فقید پس از رهایی از زندان، به یک الگوی صلح و مصالحه مبدل شد و در سال ۱۹۹۳ برندۀ جایزۀ نوبل صلح نیز گردید و یک سال پس از آن اولین سیاه پوستی بود که منحیث رئیس جمهور افریقای جنوبی شناخته شد.

او با وجود زندگی خارق العاده، اصل خود را هیچ زمانی فراموش نکرد. مندیلا یکی از محترم ترین و دوست داشتنی ترین سیاسیون جهان بود. اما برای مردم افریقای جنوبی، بیش از آن ارزش داشت. او برای آنها پدر ملت بود.

سیستم اپارتاید استبدادی از طریق سازش و مذاکره پایان یافت و امتیاز او نیز به نلسن مندیلا داده شد. مردم جهان پس از درگذشت او فوراً مراسم احترام را به جا آوردند.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده ساعاتی پیش گفت که "او امروز به خانه رفت" اولین رئیس جمهور سیاه پوست ایالات متحده گفت که جهان یکی از شجاعترین و بهترین انسان را از دست داد. رئیس جمهور ایالات متحده افزود که او زندگی خود را بدون مثالی که آقای مندیلا قایم کرده بود، نمیتوانست تصور کند.

درفش های سایر کشور های جهان امروز به رسم ادای احترام به این رهبر آزادی نیمه افراشته خواهد بود.


XS
SM
MD
LG