لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد نتنیاهو مبنی برایجاد 'گذرگاه امن' برای فلسطینی‌ها قبل از حمله بر رفح


شماری از خانواده‌‌های فلسطینی که به دلیل حملات اسراییل در نوار غزه به منطقه رفح واقع در نزدیکی مرز مصر آواره شده اند
شماری از خانواده‌‌های فلسطینی که به دلیل حملات اسراییل در نوار غزه به منطقه رفح واقع در نزدیکی مرز مصر آواره شده اند

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز یکشنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) تعهد کرد که قبل از حمله زمینی بر تندروان حماس، به ده‌ها هزار فلسطینی اجازه ''گذرگاه امن'' را از شهر رفح غزه بدهد، اما مشخص نیست که آوارگان فلسطینی به کجا خواهند رفت.

نتنیاهو هفتۀ گذشته دستور تخلیه غیرنظامیان از رفح را پس از آن صادر کرد که واشنگتن اعلام کرد که از حملات زمینی اسراییل در شهر رفح حمایت نمی‌کند.

به تعقیب آن، صدراعظم اسراییل در مصاحبه‌ای با تلویزیون ای‌بی‌سی امریکا بار دیگر تاکید کرد که بر چهار پایگاه حماس حمله خواهد کرد، زیرا به گفته او،‌ پیروزی بدون پاکسازی گروه حماس از رفح که با مصر هم‌مرز است، نمی‌تواند به دست بیاید.

رفح آخرین مرکز نوار غزه است که صدها هزار فلسطینی به آنجا پناه برده اند و نیروهای اسراییلی تا حالا وارد این شهر نشده اند. بر اساس گزارش‌ها، از جمله ۲.۴ میلیون جمعیت نوار غزه،‌ ۱.۳ میلیون نفر در رفح پناه برده اند و بسیاری از بیجا شدگان فلسطینی در امتداد سواحل مرزی مصر در زیر خیمه‌ها به سر می‌برند.

با وجودیکه فلسطینی‌ها در نوار غزه، به شمول شهر جنوبی رفح گیرمانده اند و امریکا نیز مخالفت خود را به حملات زمینی در این منطقه اعلام کرده،‌ نتنیاهو تاکید کرد که ''ما [حمله] را انجام می‌دهیم. اما آنرا در حالی انجام می‌دهیم که برای غیرنظامیان گذرگاه امن را فراهم می‌کنیم تا آنها منطقه را ترک کنند."

نتنیاهو در پاسخ به پرسشی که فلسطینی‌ها - که بسیاری از آنها از قبل درخیمه‌های موقتی زیست دارند،‌ به کجا بروند، گفت که مقامات اسراییلی روی یک پلان دقیق کار می‌کنند.

واکنش‌های بین المللی در مورد حمله اسراییل بر رفح

شماری از مقامات بین المللی نسبت به طرح جنگی اسراییل در رفح و تعهد برای امنیت فلسطینی‌ها در آنجا ابراز نگرانی عمیق کرده اند.

قصر سفید روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از طریق تلیفون به نتنیاهو گفت که اسراییل نباید بدون یک طرح با اعتبار و قابل تطبیق برای تضمین مصوونیت و حمایت بیش از یک میلیون نفر که در آنجا پناه گرفته اند'' دست به اقدام نظامی بزند.

پیش از این،‌ انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه به خبرنگاران گفت که اگر نیروهای دفاعی اسراییل تهاجم خود را به شهر رفح گسترش بدهند، خطر یک "تراژدی عظیم" وجود خواهد داشت.

سخنگوی گوتیرش نیز در مورد عملیات نظامی اسراییل بر رفح گفته است که ''ما به هیچ عنوان از آوارگی اجباری که برخلاف قوانین بین المللی است، حمایت نمی کنیم."

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته حماس بر جنوب اسراییل، امریکا که متحد نزدیک اسراییل است، به ارزش میلیارد‌ها دالر کمک نظامی برای این کشور فراهم کرد.

اما بایدن پنجشنبه شب گذشته در پاسخ به سوالی گفت: واکنش [اسراییل ] در غزه، در نوار غزه، بیش از حد بوده است."

انالنا بیربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در پیام ایکس نوشته است:‌''مردم غزه نمی توانند در هوا ناپدید شوند.'' بیربوک افزود که حمله اسراییل به رفح یک ''فاجعه بشری'' خواهد بود.

عربستان سعودی روز شنبه ۱۰ فبروری گفت که عملیات نظامی پلان شده اسراییل بر شهر مزدحم رفح سبب "فاجعه بشری" خواهد شد.

ریاض همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا برای جلوگیری از عملیات نظامی اسراییل در رفح، مداخله کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی با نشر اعلامیه‌ای که محتویات آن از طریق رسانه‌های دولتی نشرشد، گفته است که دولت شاهی آن کشورنسبت به "پیامدهای بسیار خطرناک حمله به رفح و هدف قرار دادن آنها [مردم در این منطقه ] هشدار داد."

دیوید کمرون،‌ وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفته است که از طرح حمله اسراییل بر رفح ''عمیقاََ نگران'' است. کمرون در یک پیام ایکس نوشته است: ''اولویت باید توقف جنگ باشد تا کمک‌ها برای گروگان‌ها رسانده شود.''

پس از آنکه جنگجویان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرده، و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، کم و بیش ۱۱۴۰ نفر را کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، اسراییل نیزتا حال نوار غزه را آماج حملات پیهم زمینی و هوایی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، از کشته شدن ۲۸ هزار و ۱۷۶ نفر، عمدتاً غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در اثر حملات نظامیان اسراییلی خبر داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG