لینک های دسترسی

Breaking News

نیومن: پاکستان بر طالبان تسلط کامل ندارد


نیومن می گوید طالبان خود باید به صلح تعهد کنند
نیومن می گوید طالبان خود باید به صلح تعهد کنند
در حالی که رهبران افغانستان، بریتانیا و پاکستان تعهد کرده اند که "تمامی تدابیر لازم را جهت استقرار صلح در طی شش ماه آینده" اتخاذ می کنند، یک دپلومات ارشد امریکایی گفته است تا زمانیکه طالبان به صلح تعهد نشان ندهند، ختم جنگ در چند ماه آینده بعید به نظر می رسد.

رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و رئیس اکادمی دپلوماسی امریکا به رادیو آشنا صدای امریکا گفت، اگر چه توافق با پاکستان در روند صلح افغانستان مهم است اما پاکستان تمام کلیدهای صلح افغانستان را در دست ندارد.

آقای نیومن گفت "تصور نمی کنم که پاکستان آن چنان کنترولی داشته باشد که بدون موافقت طالبان صلح نماید. فکر میکنم توافق هر دو جناح اهمیت دارد."

آقای نیومن می گوید که پاکستان شاید قادر به اعمال فشار بر شورای کویته طالبان و دیگر گروه های شورشی باشد اما به نظر نمی رسد که توانایی از بین بردن کامل شورای کویته را داشته باشد.

نیومن به این بارو است که طالبان در ساختارهای پاکستان ریشه دوانده و بسیار مقتدر شده اند.

امریکا در حاشیه نیست

اگر چه مذاکرات مهم صلح میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن صورت گرفت اما رونالد نیومن می گوید که امریکا در این روند، به حاشیه رانده نشده است.

"ایالات متحده بارها گفته است که خواهان توافق صلح بین حکومت افغانستان و طالبان است. طالبان از مذاکره با حکومت کرزی امتناع کرده اند اما امریکایی ها بطور جداگانه برای یک توافق نامه صلح با طالبان مذاکره نخواهند کرد."

گفتگو ها با طالبان سال گذشته پس از آن متوقف گردید که طالبان واشنگتن را به نداشتن برنامه مشخص برای صلح، متهم کردند. مقامات امریکایی تاکید می ورزند که طالبان باید با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند، اما طالبان می گویند که طرف گفتگو های آنها امریکاست.

دفتر قطر

در همین حال ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید که طالبان باید برای مذاکره با شورای عالی صلح افغانستان حاضر شوند.

نیولند گفت که "طالبان باید گام های لازم را برای گشایش دفتر نمایندگی در قطر بردارند تا زمنیۀ مذاکرات با شورای عالی صلح فراهم گردد. هدف همه باید زمینه سازی برای روند سیاسی همه شمول باشد تا افغانستان قوی، متحد و مستقل روند صلح را به پیش برده بتواند."

طالبان تا حال به اعلامیه مشترک رهبران افغان، پاکستانی و بریتانیایی در مورد امکان صلح در شش ماه آینده واکنش نشان نداده اند. این گروه در گذشته بارها بر خروج کامل نیروهای خارجی و استقرار نظام شریعت اسلامی، بحیث پیش شرطهای اساسی هرگونه مذاکرات صلح یاد کرده بودند.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG