لینک های دسترسی

Breaking News

سهولت ها ونگرانی ها از تذکره های جدید افغانستان


smart card
smart card
مقامات وزارت داخله میگویند که برنامه توزیع تذکره الکترونیکی با تحقیق این برنامه سهولت های زیادی برای افغان ها ایجاد کرده و از جعلکاری آن جلوگیری خواهد نمود.
ولی در مورد دست یابی ابتاع خارجی و خصوصاً کشور های هم مرز به تذکره های افغانی نگرانی های نیز وجود دارد.
گزارش محمد هاشم حبیب زاده را در اینجا بشنوید.


please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00
لینک دانلود


مقامات وزارت مخابرات افغانستان میگویدکه آنچه به نام تذکره الکترونیکی به مردم توزیع میگردد سیستم است که درمنطقه نظیر ندارد. برای به دست آوردن آن، نشان انگشت دارنده تذکره وعکس چشم ها درگوشه ازاین سند ثبت میشود. ولی آنچه که یک تعداد مردم را نگران ساخته است، دسترسی اتباع کشور های همسایۀ افغانستان به این سند با ارزش است.
تور اچکزی کارشناس مسایل سیاسی میگوید دسترسی اتباع خارجی میتواند در بخش های نظامی، سیاسی، و اقتصادی، افغانستان را آسیب پذیر بسازد.
ولی صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان با تائید این موضوع میگوید که به این قضیه رسیدگی صورت گرفته است.
اکت
موضوع دیگری که در میان مردم افغانستان و خصوصاً جوانان بحث میشود موضوع تفکیک ملیت در تذکره های جدید است. یک تعداد زیادی جوانان افغان به این نظر اند که باید در تذکره های جدید از اظهار ملیت جلوگیری صورت گیرد.
توزیع تذکره های جدید یا الکترونیکی با آنکه از یک جانب میتواند سهولت های بیشماری را به باعث شود از سوی دیگر به یک منبع نگرانی نیز مبدل شده است. آیا ادارات مسؤول در زمان چاپ و تولید این تذکره ها نگرانی های مردم را در نظر خواهند گرفت ؟ این سوالی است که بعد از آغاز توزیع تذکره های جدید به آن پاسخ ارایه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG