لینک های دسترسی

Breaking News

رهگذر به جای نور والی بلخ شد


محمد اسحاق رهگذر پیش از این نمایندۀ مردم در ولسی جرگه بود
محمد اسحاق رهگذر پیش از این نمایندۀ مردم در ولسی جرگه بود

محمداسحاق رهگذر پس از چاشت امروز طی مراسم رسمی به حیث والی جدید بلخ به مأمورین معرفی شد.

عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر رئیس جمهور غنی،در مراسمی که در مزارشریف برگزار شده بود، فرمانی را به خوانش گرفت که بر اساس آن، عطامحمد نور، رسماً جایش را به آقای رهگذر، واگذار کرد.

محمداسحاق رهگذر، یکی از مقام‌های بلندپایۀ حزب جمعیت اسلامی افغانستان است که پس از سقوط رژیم طالبان به حیث والی بلخ و رئیس پوهنتون آن ولایت کار می‌کرد و در دور پانزدهم و شانزدهم شورای ملی افغانستان نماینده مردم بلخ در ولسی جرگه بود.

طامحمد نور، والی پیشین بلخ که در این مراسم سخن می‌گفت، پذیرفت که سال گذشته از کرسی ولایت بلخ استعفا داده؛ اما به خواست رئیس جمهور غنی، به کارش ادامه داده بود.

او در سخنانش گفت که تمام جنجال‌ها به خاطر حقوق مردم بود؛ اما همواره راه مذاکره را باز گذاشته بود "تفاهم شد، مذاکره شد، خواست‌های جمعیت اسلامی اکثراً پذیرفته شد... کسانی طبعیتاً جنگ را به پول می‌خریدند که نی، به هیچ قیمت تو بلخ را ایلا نکن، والی بلخ اگر بودی همه چیز گل و گلزار است، اگر نبودی، هیچ چیز نیست، او برادر هر چیز یک حد دارد، من چند سال قبل گفته بودم که از بلخ کنار می‌روم".

همچنان آقای نور، گفت که برای انتخابات پیشرو کار خواهد کرد.

پیش از مراسم والی جدید بلخ، جنرال اکرم سامع، به حیث فرمانده جدید بلخ به کارش آغاز کرد و در این مراسم برعلاوۀ والی جدید و پیشین بلخ، عبدالسلام رحیمی حضور داشت.

فرمانده جدید ولایت بلخ نیز به خواست عطامحمد نور؛ انتخاب شده است.​

آغاز تنش

ارگ در ۲۷ ماه قوس ۱۳۹۶ اعلام کرد که محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، استعفای عطامحمد نور، والی پیشین بلخ را پذیرفته و به جای وی محمد داوود را گماشته است.

این اعلامیۀ ارگ با واکنش تند عطامحمد نور مواجه شد و او این تصمیم رئیس جمهور غنی را نپذیرفت.

والی پیشین بلخ با حمایت وسیع هوادارانش در نتیجۀ کمپاینی که بیش از دو ماه را در بر گرفت، در اواسط ماه حوت سال گذشته خورشیدی، با ارگ روی معرفی والی جدید بلخ به توافق رسید.

توافق روی معرفی والی جدید بلخ، پس از سفر معصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی و عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر رئیس جمهور غنی به بلخ در اواسط ماه حوت به بلخ و گفتگوی آنها با عطامحمد نور، روی مشکل به وجود آمده صورت گرفت.

پایان تنش

عطامحمد نور، روز چهارشنبه در مراسم تجلیل نوروز در شهر مزارشریف از مردم خداحافظی کرد و از توافق با ارگ خبر داد. او گفت که اسامی سه تن را برای کرسی ولایت بلخ به ارگ سپرده است و هر کدام آنها که والی شوند، به مردم آن ولایت خدمت خواهند کرد.

محمد افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ و از چهره‌های نزدیک به عطامحمد نور، به صدای امریکا گفت که رئیس جمهور غنی، چند خواست والی پیشین بلخ را قبول کرده است.

آقای حدید افزود "یک تعداد از موارد آن توافقنامه قبول شده و یک تعداد دیگرش هنوز باقی مانده است، امشب یک تعداد تغییرات در آن طرح دوازده ماده‌یی آمده است".

رئیس شورای ولایتی بلخ از دادن جزئیات در مورد این طرح دوازده ماده‌‌یی خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG