لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کار سه فابریکه تولیدی جدید در پارک صنعتی هرات


سه فابریکه تولیدی جدید در پارک صنعتی ولایت هرات؛ به کمک اداره انکشافی ایالات متحده امریکا «یو اس ای آی دی» به بهره برداری سپرده شد.

مسؤولان دفتر آبادی، شاخه ای از دفتر «یو اس ای آی دی» در حوزه غرب افغانستان می‌گویند در تلاشند تا با فراهم‌نمودن تکنالوژی روز به فابریکه‌های صنعتی هرات؛ زمینه صادرات بیشتر اقلام تولیدی افغان‌ها را به خارج فراهم سازند.

این فابریکه‌ها با هزینۀ بالغ بر یک میلیون و پنجصد هزار دالر آمریکایی در شهرک صنعتی هرات افتتاح و به کار آغاز کردند.

در مراسم افتتاح دو کارخانه تولید و پروسس سنگ مرمر و یک کارخانه تولید کارتن مقامات محلی هرات، تجار، صنعتگران و شماری از مسؤولان دفتر انکشافی ایالات متحدۀ امریکا «یو اس ای آی دی» در حوزه غرب اشتراک داشتند.

محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات گفت با آغاز به کار این فابریکه‌ها، برعلاوۀ تأمین بخش مهمی از نیازهای بازار این ولایت؛ زمینه کار به بیش از ۵۰۰ جوان فراهم می‌شود.

والی هرات همچنان از حکومت افغانستان خواست تا در سال‌های آینده برنامه‌ای مشابه را برای تقویت سکتور خصوصی و از بین‌بردن رقم بالای بیکاری در کشور روی دست بگیرد.

آقای رحیمی گفت "قدم ها ولو آهسته باشد؛ اما همین که ایستاد نباشیم و روان باشیم، بالاخره به آدرسی که می‌خواهیم، می‌رسیم و من امیدوار هستم که حتی بعد از ختم برنامه «یو اس ای آی دی» در سال‌های بعدی؛ دولت افغانستان همچون برنامه ای که کار داده در کشور و صنعتگر را کمک کرده، خودش تمویل کند. مثلاً اگر ما سالانه ۱۰۰ میلیون دالر در این بخش بگذاریم و صنعت را تقویت کنیم و سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ فابریکه را تقویت کنیم، مردم به کار می‌شوند و در مجموع اقتصاد تقویه می‌شود."

هزینه ۳۰ فیصد از سرمایه گذاری این فابریکه‌ها از جانب دفتر آبادی شاخه‌ای از بخش ادارۀ انکشافی ایالات متحده آمریکا در افغانستان پرداخت شده است.

انجینیر فضل‌ ربی مسؤول دفتر آبادی یا "پیشرفت اقتصاد افغانستان از روی ایجاد تصدی‌های کوچک" گفت، آنها با حمایت از سکتور خصوصی در ۷۰ پروژه، در ولایت هرات، زمینه خریداری ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز خط تولید شان را فراهم کرده اند.

آقای فضل‌ ربی افزود، آنها روی آن اقلام تولیدی افغان‌ها سرمایه گذاری می‌کنند که قابلیت صادرات را داشته باشد و بتواند به اقتصاد مردم کمک کند.

فضل ربی می گوید "زیادتر کوشش داریم که سر کالاهایی سرمایه گذاری کنیم که اقلام صادراتی افغانستان باشد. به طور مثال کرک یا کشمیره، میوه‌های خشک، دانه‌های زراعتی و سنگ مرمر را داریم که البته فوکس ما سر فراهم‌کردن تکنولوژی یا ماشین‌آلات برای فابریکه داران است و البته پروژه ما به شکل پارتینر شیپ است که همراه همکاران ما که فابریکه‌های فعال هستند و سهم زیاد می‌گیرند ما با آنها قرارداد امضا می‌کنیم و یک قسمت سهم می‌گیریم."

صاحبان فابریکه‌های تازه راه اندازی شده در پارک صنعتی هرات نیز، کمک موسسه آبادی را گامی مؤثر در راستای رشد سکتور خصوصی در این ولایت خواندند.

به گفتۀ آنان، ایجاد چنین فابریکه‌های تولیدی می‌تواند از مهاجرت و فرار جوانان به کشورهای اروپایی برای یافتن کار جلوگیری کند.

احمد فرهاد نوری، رئیس شرکت کاغذسازی ورق طلایی می‌گوید به طور مشترک با موسسه آبادی توانستیم دستگاه‌های مدرن کاغذسازی را خریداری نماییم و در قبال کمک خود از ما اشتغال‌زایی می‌خواهند تا ما بتوانیم برای قشر فقیر جامعه زمینه کار برای بیشتر از ۴۰۰ نفر را فراهم کنیم.
محمد نعیم شریفی رئیس معدن سنگ مرمر مالستان می‌گوید ۳۰ فیصد از هزینه را اینها می‌پردازند و از ۷۰ فیصد تاجر زمین، هنگر و ماشین می‌شود و دستگاه را اینها می‌خرند یعنی سکتور خصوصی را مؤسسه آبادی بی‌نهایت رشد می دهد و صرف از ما می‌خواهد که در داخل افغانستان شغل ایجاد کنیم.

سعد خطیبی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع هرات نیز بر این باور است که تداوم این کمک‌ها می‌تواند به بلند رفتن تولیدات داخلی کمک کرده و جایگاه مناسبی برای صادرات آنها در بازارهای جهانی به دست آورد.

آقای خطیبی می گوید "صنعت ما نوپا است و نیاز به حمایت دارد و کمک‌های دفتر آبادی از اداره «یو اس ای آی دی» می‌تواند تأثیرگذار باشد، ما سه کارخانه را دیدیم که به آنها کمک شده بود و مواد اولیه آنها در داخل افغانستان است که هم می‌تواند ایجاد اشتغال نماید، تولیدات ما را بالا ببرد و هم زمینه صادرات ما را فراهم نماید و مسلماً خیلی تأثیرگذار و به نفع افغانستان است."

هم اکنون نزدیک به ۲۰۰ فابریکه در شهرک صنعتی هرات فعالیت دارند که زمینه کار برای بیش از ۱۲ هزار کارگر را فراهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG