لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان حکومت را به تقلب انتخاباتی متهم کرد


اسدالله خالد، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان شفافیت انتخابات آیندۀ افغانستان را زیر سوال برد و گفت که در روند ثبت نام رایدهنگان افغان بیش از دو میلیون نفر ثبت نام نشده است و ارقامی را که کمیسیون انتخابات افغانستان ارایه کرده است، رد کرد.

آقای خالد گفت "در پروسۀ ثبت‌ِنام بیش از دو میلیون تن ثبتِ‌نام نشده اند. کی باور می‌کند که ۹ میلیون تذکره توزیع شده و استیکر چسپانده شده است؟".

با اینحال آقای خالد نگفت که این آمار را در مورد شمار رایدهندگان ثبت نام شده از کدام منبع به دست آورده است.

پیشتر از این امرالله صالح و رحمت الله نبیل که آن دو نیز در گذشته رئیس امنیت ملی افغانستان بودند، رقم رایدهندگان ثبت نام شده را پرسش برانگیز خوانده و از جامعۀ جهانی خواسته بودند که در مورد آمار ارایه شده از سوی حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تدقیق کنند.

آقای خالد روز پنجشنبه (۱۱ اسد) هنگام اعلام موجودیت جریان سیاسی به نام "امید سبا" که خودش آن را رهبری می کند گفت گفت که هدف این جریان سیاسی، وحدت اقوام، ثبات سیاسی، توسعه اقتصادی و فراهم کردن زمینۀ انتخابات شفاف گفته شده است.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان حین سخنرانی در بین هوادارانش در کابل، از برنامه‌های حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات به شدت انتقاد کرد و گفت که وضعیت امنیتی، اتحاد اقوام، ثبات سیاسی و انتخابات، نسبت به هر زمان دیگر خراب‌تر شده است.

رهبر جریان سیاسی 'امید سبا' بر برگزاری انتخابات شفاف تأکید کرد و گفت که اگر شفافیت در انتخابات نباشد، افغانستان را با بحران تازه مواجه خواهد ساخت.

هم‌چنان آقای خالد، از اعلام موجودیت 'ائتلاف بزرگ ملی افغانستان' استقبال کرد؛ اما گفت که جریان سیاسی وی مجزا از این ائتلاف است.

با نزدیک‌شدن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، تشکیل ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی نیز در افغانستان بیشتر شده است.

هفتۀ گذشته، 'ائتلاف بزرگ ملی افغانستان' اعلام موجودیت کرد که برعلاوۀ سه حزب جنبش، جمعیت و وحدت اسلامی مردم افغانستان، شماری از جریان‌های سیاسی در آن شامل استند.

XS
SM
MD
LG