لینک های دسترسی

Breaking News

نامزد سفیر امریکا برای افغانستان از برنامۀ ویزۀ ترجمانان افغان حمایت می‌کند


جان آر بس نامزد جدید سفارت ایالات متحده برای افغانستان روز سه شنبه در کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای کانگرس ایالات متحده در مورد ماموریت جدیداش به سوالات قانون گذاران امریکایی جواب داد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا در ماه جولای آقای بس را به صفت سفیر جدید امریکا مقیم کابل برگزید.

در صورتیکه سنای ایالات متحده گزینش جان بس را به صفت سفیر امریکا در کابل منظور کند، وی یکی از ماموریت های حساس و حیاتی دپلوماتیک ادارۀ رئیس جمهوری ترمپ را به عهده خواهد گرفت.

آقای بس گفته است که در صورت گرفتن رای تایید سنا، نخستین اولویت کاری وی این خواهد بود تا در همکاری نزدیک با سفیر ایالات متحده در پاکستان برای انکشاف افغانستان و بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد کار کند.

حدود ۱۶ سال پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده برای سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، هنوز هم شورشگری در آن کشور ادامه داشته و هم اکنون حدود ۱۱ هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر است.

سفیر بس به استناد استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا گفته است که این استراتیژی به جای اینکه با علایم تهدید دهشت افگنی در افغانستان بپردازد، بر مبارزه با ریشه های جنگ افغانستان تاکید دارد که در برگیرندۀ محو پناه‌گاه های امن طالبان در پاکستان و قطع حمایت همسایگان افغانستان به این گروه می باشد.

نامزد سفیر جدید ایالات متحده برای افغانستان واضحاً خطاب به طالبان گفته است که آن گروه نمی تواند از طریق جنگ پیروز شود و به گفتۀ وی یگانه راه رسیدن به صلح و مشروعیت یافتن سیاسی آن گروه، مذاکره و مفاهمۀ سیاسی است.

آقای بس گفته است که با احترام به استقلال افغانستان، ایالات متحده در صدد ایجاد پایگاه دایمی نظامی در آن کشور نبوده یا هم به گفتۀ وی حضو امریکا در افغانستان تهدیدی برای همسایگان آن کشور نخواهد بود.

نامزد جدید سفارت ایالات متحده برای افغانستان در پاسخ به سوال سناتور جینی شاهین، یک عضو کمیتۀ روابط خارجی سنای ایالات متحده گفت که در صورت گرفتن ماموریت به صفت سفیر جدید ایالات متحده، از برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت برای ترجمان های افغان حمایت می‌کند.

آقای بس در سپتامبر ۲۰۱۴ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به صفت سفیر امریکا در ترکیه گماشته شد و تا کنون در این سمت ایفای وظیفه می‌کند.

آقای بس در سال ۱۹۸۸ به صفت دپلومات به کار آغاز کرده و به صفت سفیر امریکا در گرجستان و سمت های مختلف در ماموریت ایالات متحده برای عراق، ایتالیا، بلجیم و چاد نیز کار کرده است.

XS
SM
MD
LG