لینک های دسترسی

Breaking News

حملات تازهٔ امریکا در سومالیا سبب کشته شدن ۱۵ تندرو الشباب شد


جنگجویان گروه الشباب
جنگجویان گروه الشباب

نظامیان ایالات متحده روز یکشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) از دو حمله‌ٔ تازه در ایالت هیرشبل سومالیا بر ضد تندروان گروه الشباب گزارش داد.

نظامیان ایالات متحده در افریقا با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که آنان دو حملهٔ جداگانه را به تاریخ ۱۴ و ۱۷ دسمبر بر ضد تندروان الشباب در نزدیکی شهر ساحلی آدیل انجام دادند.

نظامیان امریکایی همچنان گفته اند که این حملات به حمایت از نیروهای اردوی ملی سومالیا و درخواست حکومت فدرال آن کشور صورت گرفت.

بر اساس این اعلامیه، حملهٔ نخست که به تاریخ ۱۴ دسمبر در ۱۷۶ کیلومتری شمال‌شرق موگادیشو، پایتخت سومالیا،‌انجام شد‌،‌ سبب کشته شدن هفت تندرو الشباب شد. حملهٔ دومی که به تاریخ ۱۷ دسمبر در ۲۲۰ کیلومتری شمال‌شرق موگادیشو انجام، موجب کشته شدن هشت تندرو گروه الشباب شد.

بر اساس اعلامیهٔ فرماندهی نیروهای ایالات متحده در افریقا، ارزیابی‌های اولیه‌ٔ آنان نشان می‌دهد که در این حملات هیچ غیرنظامی کشته و زخمی نشده اند. اما تا حالا در مورد این حملات جزییات ارایه نشده است.

پیش از این، حکومت سومالیا به تاریخ ۱۵ دسمبر اعلام کرد که عملیات نظامی را بر ضد گروه الشباب در نزدیکی قریه‌های جوهای و گولین ایالت هیرشابل انجام داده است. به گفتهٔ مقام‌های حکومت این کشور، این عملیات که به حمایت شرکای بین المللی انجام شد و برای ۴۸ ساعت ادامه داشت، سبب کشته شدن ۸۸ جنگجوی الشباب، به شمول یوسف محمد جینگاب، یکی از فرماندهان این گروه، شد.

حکومت سومالیا که از حمایت جنگجویان محلی برخوردار است، از ماه اگست سال روان میلادی به اینسو، عملیات نظامی را بر ضد تندروان الشباب در ایالت‌های هیرشبل و گالمودوگ انجام داده است.

مقام‌های امنیتی سومالیا گفته اند که ایالات متحده یگانه کشوری نیست که حمایت هوایی را برای نیروهای آن کشور فراهم می‌کند. مقام‌های امنیتی که به خاطر حساسیت موضوع نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفتند که طیاره‌های بی سرنشین ترکیه نیز در اواخر ماه نومبر در عملیات ضد تندروان الشباب در سومالیه سهم گرفتند.

صدای امریکا با وزارت دفاع ترکیه تماس گرفت، اما مقام‌های این وزارت سهمگیری در عملیات بر ضد تندروان الشباب در سومالیا را نه تایید و نه هم رد کردند.
XS
SM
MD
LG