لینک های دسترسی

Breaking News

اهمیت نیویارک در انتخابات میان حزبی ایالات متحده


صندوق های رای دهی در بروکلین نیویارک
صندوق های رای دهی در بروکلین نیویارک

نیویارک، روز سه شنبه ۱۹ اپریل شاهد برگزاری انتخابات میان حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها است.

مردم از شش صبح به پای صندوق های رای رفته و قرار است مراکز رای دهی دموکرات ها و جمهوریخواهان ساعت ۹ شب به وقت شرق ایالات متحده مسدود گردند.

پیروزی در نیویارک برای کاندیدهای پیشتاز و رقبای انتخابات هم حزبی آنان از چند نگاه حایز اهمیت است.

جمهوریخواهان در نیویارک ۹۵ نمایندۀ انتخاباتی دارند؛ حالانکه، دموکرات های برای کسب بیشترین رقم ۲۴۷ نمایندۀ انتخاباتی به رقابت می پردازند.

دونالدترمپ، هیلری کلنتن یکجا با بِل کلنتن رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، برنی سندرز دموکرات، تدکروز، سناتور تکزاس و جان کیسک والی اوهایو، همه به مراکز رای دهی رفته و در جریان روز سه شنبه رای داده اند.

با توجه به شهرت ترمپ در نیویارک، پیروزی کروز این این ایالت دشوار می نماید.
با توجه به شهرت ترمپ در نیویارک، پیروزی کروز این این ایالت دشوار می نماید.

دونالد ترمپ، میلیاردر امریکایی و کاندید پیشتاز جمهوریخواهان، از آغاز رقابت های میان حزبی به کسب ۷۵۸ نمایندۀ انتخاباتی موفق شده است. تدکروز هرچند در کمتر ایالت ها به پیروزی دست یافته اما شمار نمایندگان انتخاباتی وی به ۵۵۳ تن می رسد.

پیروزی کروز در نیویارک و کسب ۹۵ نمایندۀ انتخاباتی، از یکسو تفاوت نمایندگان انتخاباتی را میان وی و آقای ترمپ کاهش می دهد؛ از سوی دیگر، مانع نزدیک شدن ترمپ به کسب ۱۲۳۷ نمایندۀ انتخاباتی می گردد.

اما از آنجاییکه نیویارک مرکز کار و بار و شرکت های بزرگ آقای ترمپ است، کارشناسان به این باور اند که وی تمامی رای ۹۵ نمایندۀ انتخاباتی را از آن خود خواهد کرد. این میلیاردر امریکایی نیز از پیش گفته است "رای نیویارکی ها" را به دست آورده و با تفاوت چشمگیری از کروز و کیسک سبقت خواهد جست.

کارشناسان به این باور اند که جان کیسک هرگز نخواهد توانست به کسب آن رقم از نمایندگان انتخاباتی دست یابد که بتواند در رقابت با کروز و ترمپ قرار گیرد؛ اما، به گفتۀ آنان "کیسک تنها می تواند نمایندگان انتخاباتی را تقسیم کند."

دموکرات ها

اما نیویارک برای هیلری کلنتن از اهمیت به سزای برخوردار است. خانم کلنتن در هشت انتخابات مقدماتی میان حزبی تنها به یک پیروزی موفق شده حالانکه برنی سندرز هفت انتخابات اخیر را برنده بوده است.

خانم کلنتن تلاش می ورزد از یکسو مانع تحرکیت و پیروزی های پیهم سندرز گردد و از سوی دیگر با پیروزی در این ایالت خود را به نامزدی حزب دموکرات نزدیک تر سازد.

آقای سندرز در نیویارک بزرگ شده و همین دلیل هیلری کلنتن را وا داشت تا بدون درنظر داشت پیروزی و یا شکست در انتخابات نهم اپریل در وایومنگ، توجه خود را به نیویارک مبذول دارد و برای کسب بیشترین رقم ۲۴۷ نمایندۀ انتخاباتی تلاش ورزد.

سندرز حوالی بعد از ظهر روز سه شنبه در جاده های نیویارک برآمد و از مردم به ویژه جوانان خواست "به مراکز رای دهی رفته و رای دهند."

برنی سندرز و هیلری کلنتن در یکی دو هفتۀ اخیر همدیگر را شدیداً به باد انتقاد گرفته اند.
برنی سندرز و هیلری کلنتن در یکی دو هفتۀ اخیر همدیگر را شدیداً به باد انتقاد گرفته اند.

خانم کلنتن تا کنون رای ۱۷۹۱ نمایندۀ دموکرات را با خود دارد حالانکه آقای سندرز توانسته است ۱۱۱۵ نماینده را به خود اختصاص دهد.

یک کاندید دموکرات برای کسب نامزدی آن حزب در انتخابات به اخذ ۲۳۸۳ نمایندۀ انتخاباتی نیاز دارد. برنی سندرز نیز سعی خواهد کرد با پیروزی در نیویارک فاصله و تفاوت نمایندگان انتخاباتی اش را با هیلری کلنتن کمتر سازد.

پیروزی در نیویارک، می تواند برای هیلری سرنوشت ساز باشد اما این ایالت به عنوان برگ برندۀ سندرز و تداوم حیات وی در کارزار انتخاباتی میان حزبی تلقی شده می تواند.

XS
SM
MD
LG