لینک های دسترسی

Breaking News

مرد افغان ۱۲ سال پس از گروگانگیری خبرنگار نیویارک تایمز محاکمه می‌شود


حاجی نجیب‌الله، شهروند افغانستان که در سال ۲۰۰۸ به گروگانگیری یک خبرنگار نیویارک تایمز، یک خبرنگار افغان و رانندۀ آنان متهم شده بود، از اوکراین برای محاکمه به ایالات متحده منتقل شد.

دیوید راد، خبرنگار نیویارک تایمز، طاهر لودین، خبرنگار افغان و اسدالله منگل، رانندۀ آنان در دهم نومبر ۲۰۰۸ هنگامی‌که برای مصاحبه با یکی از رهبران طالبان می‌رفتند، ربوده و سپس به پاکستان منتقل شدند.

حاجی نجیب‌الله که ۴۲ سال عمر دارد، روز چهارشنبه در جلسۀ مجازی محکمۀ فدرال امریکا در شهر منهاتن نیویارک حاضر شد. به خاطر نگرانی از گسترش کروناویروس جلسۀ محکمه به گونۀ حضوری برگزار نشده بود.

یکی از سارنوالان این قضیه گفت که نجیب‌الله روز سه شنبه از اوکراین به ایالات متحده منتقل شد و در جلسۀ مقدماتی محکمه به شش مورد اتهام از جمله گروگانگیری، توطیه و آدم‌ربایی متهم شد، اتهاماتی که جزای آن قید عمر بوده می‌تواند.

مقام‌های امریکایی نگفته اند که حاجی نجیب‌الله چی وقت و در کجا دستگیر شده است، اما در یک اعلامیۀ رسمی از مقام‌های اوکراینی به خاطر دستگیری و انتقال این فرد به امریکا سپاسگزاری شده است.

هر سه گروگان سپس به ساحات قبایلی پاکستان منتقل و در یک مجتمع طالبان نگه‌داری می‌شوند. راد و لودین پس از سپری کردن هفت ماه از این مجتمع طالبان فرار کرده و چند هفته بعد، اسدالله منگل نیز قادر به فرار می‌شود.

بر اساس صورت دعوای محکمۀ نیویارک، حاجی نجیب‌الله در میان چندین اختطافچی مسلح بود که این دو خبرنگار و رانندۀ شان را ربوده و پنج روز بعد آنان را به پاکستان منتقل کردند.

نجیب‌الله و آدم‌ربایان همدست وی، بر اساس اتهام‌نامۀ محکمۀ فدرال امریکا، در جریان اسارت این قربانیان در نزد طالبان، چندین بار با خانوادۀ دیوید راد به تماس شده و برای رهایی وی خواستار پول شده بودند.

نجیب‌الله که گفته می‌شود فرمانده طالبان بوده است، روز چهارشنبه به قاضی محکمۀ نیویارک خود را تاجر معرفی کرد و خواستار رهایی به قید وثیقه شد.

محکمۀ نیویارک همچنان دو نفر دیگر به نام‌های تیمورشاه و آخندزاده را در این قضیه همدست خوانده است، که تا کنون هیچ یک از آن دو بازداشت نشده اند.

XS
SM
MD
LG