لینک های دسترسی

Breaking News

مصارف ۱۳۹۵ خورشیدی انجو ها در افغانستان ۹۰۰ میلیون دالر بود


عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد افغانستان
عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد افغانستان

مصارف موسسات غیرحکومتی در افغانستان در ۱۳۹۵ خورشیدی احتمالاْ به ۹ میلیون دالر می رسد.

وزارت اقتصاد افغانستان با بیان این مطلب می گوید که این رقم در سال ۱۳۹۴ خورشیدی به ۸۲۰ میلیون دالر می رسید.

وزارت اقتصاد روز سه شنبه گفت که این پول در بخش‌های صحت، زراعت، معارف و خدمات اجتماعی از سوی مؤسسات داخلی و خارجی به مصرف رسیده است.

عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد افغانستان، روز سه شنبه، به خبرنگاران گفت"ما راهکاری را برای مؤسسات ایجاد می‌کنیم که موسسات پس از این پول را از هرجایی که می‌گیرند باید براساس اولویت‌های ملی افغانستان به مصرف برساند".

همین اکنون ۲۴۷۰ مؤسسه غیرحکومتی در افغانستان فعالیت دارند که از این میان ۲۷۵ نهاد آن خارجی است.

وزیر اقتصاد، که در برنامۀ راهکار شفافیت و حسابدهی صحبت می‌کرد، گفت که وزارت وی در زمینۀ شفاف سازی قراردادهای تدارکاتی، کاهش و محو فساد از بخش‌های مالی این وزارت و کنترول روی فعالیت مؤسسات غیرحکومتی یا انجوها، در دو سال گذشته تلاش کرده است.

آقای مراد گفت "معرفی کارمندان دخیل در فساد اداری و مالی به ارگان‌های کشفی، عدلی و قضایی به هدف پیگیری موضوع و ایجاد یک فرهنگ در وزارت در امر مبارزه با فساد اداری صورت گرفته است".

کنترول بر انجوها

در همین حال اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری، تأکید می‌کند که این وزارت عاری از فساد نیست؛ اما کنترول روی مصارف انجوها می‌تواند در آینده به محو فساد اداری کمک کند.

محمد امین خرمجی، معین اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری، گفت"نمی‌خواهم صد فیصد تأکید کنم که در وزارت اقتصاد، شفافیت وجود دارد، وزارت اقتصاد هم مشکلات خود را دارد مخصوصأ در بخش انجوها؛ اما با ایجاد مرکز واحد برای کنترول انجوها، این امر می‌تواند در آینده میزانش کاهش پیدا کند".

این در حالیست، که پس از انتقال مسؤولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغان، تعداد مؤسسات غیرحکومتی خارجی در افغانستان و میزان کمک مالی به مؤسسات داخلی نیز کاهش یافته است.

در حال حاضر، از مجموع بودجه ۶.۶ میلیارد دالری افغانستان، ۴.۱ میلیارد آن از کمک‌های خارجی تمویل می‌شود که از این مبلغ ۲.۵ میلیارد دالر آن بودجه انکشافی است.

بر اساس معلومات وزارت مالیه، دولت افغانستان تنها اختیار ۸۳۳ میلیون دالر آن را دارد و متباقی حدود ۱.۷ میلیارد دالر آن غیراختیاری است که بر اساس برنامه‌های مؤسسات و کشورهای کمک‌کننده به مصرف می‌رسد.

XS
SM
MD
LG