لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: انجوها از مصرف ۸۵۰ میلیون دالر معلومات دهند


رئیس جمهورغنی از انجوها خواست که در کنفرانس یک روزه در ارگ فعالیت ۱۲ساله خویش را بررسی کنند
رئیس جمهورغنی از انجوها خواست که در کنفرانس یک روزه در ارگ فعالیت ۱۲ساله خویش را بررسی کنند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، از انجوها خواست که معلومات مصرف بودجۀ بیش از ۸۵۰ میلیون دالری شان را در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس جمهورغنی مسؤولان انجوها را مخاطب قرار داد و گفت"مؤسسات شما در ۱۳۹۵ خورشیدی ۸۵۱ میلیون دالر مصرف کرده اند، پس معلوم می‌شود که شما بازیگران مهم استید، ۸۵۱ میلیون دالر در این کشور پول کمی نیست".

رئیس جمهور غنی در کنفرانس ملی مؤسسات غیرحکومتی با حضور مقام‌های دولتی و مسوؤلان نهادهای غیردولتی، هرچند از فعالیت برخی از ادارات غیردولتی در بخش صحت، زراعت، معارف و برخی بخش‌های دیگر توصیف کرد؛ اما گفت که هنوز انجوها قادر نیستند که یک آجندای انکشافی ارائه کنند.

او افزود"فرصت تان اینست که در این مجلس یک آجندای انکشافی ارائه کنید تا بیبینم قوت فکری، آمادگی و سازندگی تان تا چه اندازه است".

آقای غنی، انجوها را بخاطر در نظر نگرفتن انکشاف متوازن انتقاد کرد و گفت که ناامنی به یک دلیل مبدل شده و در حالی که برخی از نقاط افغانستان از امن ترین محلات است، هنوز انجوی در آنجا فعالیت نکرده است.

او، میکانیزم نهادهای غیردولتی را پروژه‌یی خواند و گفت که اگر کمک‌های بین المللی قطع شود آنان "به کجا اتکا" خواهند کرد. رئیس جمهورغنی گفت که همواره انجوها به دولت "توصیه شفافیت" کرده اند، اکنون انجوها هم باید شفافیت را در عملکردشان مورد بحث قرار دهند.

به گفته رئیس جمهورغنی، حکومت افغانستان از سال ۲۰۰۲ به این‌سو از مسؤولان انجوها خواسته است که بودجه واحد داشته باشند.

کنفرانس ملی مؤسسات غیردولتی برای یک روز برگزار شده است.

رئیس جمهورغنی از اشتراک کنندگان این کنفرانس خواست تا ۱۲ سال فعالیت شان را شامل مصارف، نتایج و دست آوردها بررسی کنند.

آقای غنی گفت که باید مشخص گردد که چه مقدار پول از سوی انجوها برای رفع مشکلات مردم و ایجاد رفاه برای آنان مصرف شده است و چه مقدار از سوی مسؤولان این انجوها برای خودشان مصرف شده است.

آقای غنی همچنان، انتقاد کرد که بحث فقر در این کشور به حاشیه رانده شده است و واردات افغانستان ۹ برابر صادرات آن است.

رئیس جمهورغنی گفت که ترتیب استراتیژی‌ها از سوی انجوها به "استراتیژی تولید پول" بدل شده است.

بربنیاد گزارش وزارت اقتصاد افغانستان، انجوها در سال ۱۳۹۵ خورشیدی برای تطبیق ۵هزار و۱۹۸ پروژه بیش از ۸۵۰ میلیون دالر را به مصرف رسانیده اند.

محمد مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان گفت که مصرف این بودجه متوازن نبوده است و ۲۹۴ میلیون دالر این بودجه که ۳۵ درصد کل آنرا تشکیل می‌دهد فقط در کابل به مصرف رسیده، در حالی که در بسیاری از ولایات کمتر از ۳ میلیون دالر به مصرف رسیده است.

آقای مستور افزود که به همین دلیل کار این انجوها تأثیر چندانی روی کاهش فقر و بهبود زندگی مردم نداشته است. وزیر اقتصاد افغانستان با انتقاد از انجوها گفت که تعدادی از این انجوها فامیلی شده اند.

بربنیاد گزارش وزارت اقتصاد افغانستان، ۲۴ درصد بودجۀ انجوها از سوی حکومت افغانستان و ۷۶ درصد آن از سوی کمک کنندگان بین المللی افغانستان تمویل شده است.

XS
SM
MD
LG