لینک های دسترسی

Breaking News

نیکاراگوا سفارت پیشین تایوان را تصرف کرد و آنرا به چین تسلیم می‌دهد


حکومت دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوا،‌ در اوایل ماه دسمبر روابط خود را با تایوان قطع کرد و گفت که تنها چین را به رسمیت می‌شناسد
حکومت دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوا،‌ در اوایل ماه دسمبر روابط خود را با تایوان قطع کرد و گفت که تنها چین را به رسمیت می‌شناسد

حکومت نیکاراگوا سفارت و دفاتر دپلوماتیک پیشین تایوان را تصرف کرده و گفته است که این دفاتر مربوط به حکومت چین استند.

حکومت دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوا،‌ در اوایل ماه دسمبر روابط خود را با تایوان قطع کرد و گفت که تنها چین را به رسمیت می‌شناسد.

دپلومات‌های تایوان قبل از ترک آن کشور تلاش کردند تا ملکیت‌های سفارت خود را به اسقف رومن کاتولیک ماناگوا اهدا کنند.

اما حکومت رییس جمهور اورتگا ناوقت یکشنبه گفت که اهدای این ملکیت‌ها در منطقهٔ ماناگوا مربوط به حکومت چین است.

ادارهٔ لوی سارنوالی نیکاراگوا قصد اهدای این ملکیت‌ها از سوی دپلومات‌های تایوان را مانور خواند و آنرا محکوم کرد و با نشر اعلامیه‌ای گفته است که دپلومات‌های تایوان تلاش کردند تا ملکیت هایی را اهدا کنند که مربوط آنان نمی‌شود.

وزارت خارجهٔ تایوان در واکنش، این اقدام را محکوم کرده و گفته است که غضب ملکیت‌های تایوان توسط مقام‌های نیکاراگوا "غیر قانونی" است.

تایوان همچنین گفته است اقدام نیکاراگوا بر خلاف معیار‌ها معمول بوده و برای دپلومات‌های تایوان فقط دو هفته فرصت داد تا آن کشور را ترک کنند.

نیکاراگوا که در امریکای مرکزی موقعیت دارد،‌ در اوایل ماه دسمبر ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد که آن کشور فقط سرزمین اصلی چین را به رسمیت می‌شناسد. چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌پندارد.

حکومت نیکاراگوا در آن زمان با نشر اعلامیه‌ای گفت: "فقط یک چین وجود دارد. مردم جمهوری چین یگانه حکومتی قانونی است که از همۀ چین نمایندگی می‌کند و تایوان بخشی غیر قابل انکار قلمرو چین است."

این اقدام نیکاراگوا انزوای دپلوماتیک تایوان را در سطح بین المللی بیشتر کرد. با وجودیکه تایوان مبادلات رسمی خود را با کشور‌هایی مانند لیتوانیا و سلواکیا بیشتر کرده است، این کشور‌ها جزیرهٔ تایوان را به طور رسمی به رسمیت نمی‌شناسند و در حال حاضر، تایوان ۱۴ متحد رسمی دپلوماتیک دارد.

نیکاراگوا در سال‌های ۱۹۹۰ میلادی پس از آن روابط دپلوماتیک خود را با تایوان ایجاد کرد که ویولتا چامورو، به کرسی ریاست جمهوری آن کشور رسید.

حکومت چین هنوز هم تایوان را بخشی از قلمر خود تلقی می کند—در حالیکه این دو قلمرو—چین و تایوان—از سال ۱۹۴۹ میلادی یعنی پس از ختم جنگ داخلی در قلمرو اصلی چین به صورت جداگانه مدیریت و رهبری می‌شود.

باوجودیکه ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ میلادی بیجینگ را به رسمیت می‌شناسد، واشنگتن هنوز هم قوی‌ترین متحد "غیر رسمی" تایوان در قسمت فراهم آوری تسلیحات می باشد و گفته است که در صورت ضرورت، از این متحد خود دفاع خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG