لینک های دسترسی

Breaking News

هیلی: ایران در عقب بحران های شرق میانه است


نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، بار دیگر ایران را در عقب بحران های شرق میانه دانست.

نیکی هیلی روز سه شنبه در شورای امنیت گفت با توجه به بحران‌های یمن، سوریه، لبنان، مصر و ریشه‌کن نشدن داعش، " رژیم حامی تروریزم ایران در عقب این بحران ها قرار دارد ولی شما (اسرائیل) دموکراتیک‌ترین کشور شرق میانه را عامل مشکلات می‌دانید."

شورای امنیت ملل متحد روز سه شنبه جلسۀ را در مورد "وضعیت شرق میانه و فلسطین" برگزار کرد و در بخشی از آن، نیکی هیلی گفت که شرق میانه فقط فلسطین نیست و ملل متحد در این مورد، به طرز فاحشی یکجانبه و به ضرر اسرائیل عمل می‌کند.

در این جلسه محمود عباس رئیس ادارۀ فلسطینیان، از شورای امنیت خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

آقای عباس، در حالیکه نقش ایالات متحده را برای میانجیگری در روند صلح شرق میانه رد کرد، خواهان دایر شدن یک کنفرانس بین المللی صلح در اواسط سال جاری شد.

محمود عباس گفت در آن کنفرانس باید اسرائیل و فلسطین و کشور های کلیدی منطقه و جهان شامل باشند.

محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان
محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان

آقای عباس درباره موضع جدید ایالات متحدۀ امریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل گفت که در دیدار هایش با رئیس جمهور ایالات متحده "آمادگی برای راهکار دو دولتی" را تکرار کرده‌ است؛ اما، به گفتۀ آقای عباس "موضع دولت آمریکا مشخص نیست".

خانم هیلی در سخنان خود در واکنش به اظهارات رئیس ادارۀ فلسطینیان، از موضع آقای عباس درباره اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت "زیاده‌خواهی، لفاظی‌های نفرت‌انگیز و تحریک به خشونت، برای فلسطینی‌ها هیچ دستاوردی جز سختی بیشتر نخواهد داشت."

به گفته خانم هیلی، "فلسطینی‌ها دو راه دارند. یا مذاکره و مصالحه است و یا اینکه وضع موجود. تاریخ نشان داده مذاکره راه موفق تری است وگرنه برای فلسطینی ها رنج و درد خواهد ماند."

نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد بر موقف واشنگتن در قبال به رسمیت شناختن بیت المقدس تاکید کرده گفت "شما مجبور نیستید از این تصمیم خوشحال باشید اما باید بدانید این تصمیم ماست و تغیر نمی کند".

در این نشست آنتونیو گوترش، منشی عمومی ملل متحد در سخنانی، از وخیم بودن اوضاع انسانی در غزه یاد آوری کرد.

دنی دنون، نماینده دائم اسرائیل در ملل متحد نیز در سخنرانی خود خطاب به محمود عباس گفت، "شما بخشی از راه حل نیستید بلکه شما خود مشکل هستید".

XS
SM
MD
LG