لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بس در پاکستان؛ ۱۳ نفر به شمول نه کارگر چینی کشته شدند


کم از کم ۱۳ نفر کارگر ساختمانی به شمول نه شهروند چین در اثر انفجار بر بس انجنیران و کارگران یک پروژۀ ساختمانی در ساحۀ کوهستان در ایالات خیبرپشتونخواه پاکستان کشته و ۳۶ نفر دیگر زخمی شدند.

شماری از مقام‌های محلی گفته اند که این حادثه در اثر لغزیدن بس از یک جادۀ خامه به دریا به وقوع پیوسته و وزارت خارجۀ پاکستان هم گفته است که عارضۀ تخنیکی که سبب نشات تیل شده بود، به انفجار و سرنگون شدن این موتر به دریا منجر شد.

اما سفارت چین در پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این بس هدف حمله قرار گرفته است. در این اعلامیه آمده است: "اخیراً کارگران ما که سرگرم کار در یک پروژۀ مشخص در پاکستان بودند، هدف حمله قرار گرفته و شماری از آنان کشته و زخمی شدند."

سفارت چین همچنان گفته است که به شهروندان آن کشور در پاکستان اطلاع داده شده است تا از گشت و گذار غیرضروری پرهیز کنند و کسانیکه به خاطر کار و تشبثات شان ناگزیر اند بیرون برآیند، توجه خاص به مصوونیت شان قایل شوند.

ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفته است که بیجینگ این "بم‌گذاری" را محکوم کرده و به خاطر این رویداد "شوکه" شده است. آقای ژاو گفت: "از حکومت پاکستان می‌خواهیم که این رویداد را ریشه یابی کند و عاملان آن را هرچه زودتر بازداشت و مجازات کند."

سخنگوی وزارت خارجۀ چین همچنان گفت که بیجینگ از اسلام آباد می‌خواهد تا مصوونیت شهروندان، نهادها و پروژه‌های چین را در پاکستان تامین کند.

کامران بنگش، یکی از سخنگویان ایالت خیبرپشتونخواه گفته است که تحقیقات در مورد چگونگی وقوع این رویداد جریان دارد. او از رسانه‌ها خواسته است تا در دلیل وقوع این رویداد پیش‌گویی و پیش‌داوری نکنند. آقای بنگش همچنین گفته است که زخمی شدگان این رویداد توسط هیلیکوپتر برای درمان به شفاخانه‌ها منتقل شده اند.

چین در سال‌های اخیر چندین پروژۀ عمدۀ زیربنایی را در پاکستان تطبیق می‌کند، اما برخی این پروژه‌ها با مخالفت‌ها به ویژه از سوی گروه‌های جدایی طلب روبرو شده است؛ گروه‌هایی که ادعا می‌کنند مردم محل از مزایای بسیار اندک این پروژه‌ها مستفید شده و اشتغال و مزایای بیشتر آن به کسانیکه از بیرون به محل می‌آیند اختصاص داده می‌شود.

در سال ۲۰۱۹، مردان مسلح بر یک هوتل مجلل در بلوچستان حمله کردند که در آن انجنیران چینی که سرگرم کار در یک پروژۀ در بندر گوادر بودند، اقامت داشتند.

در جون ۲۰۰۰ نیز شورشیان بلوچ بازار اسهام پاکستان را در شهر کراچی که بخشی از آن متعلق به چین است، هدف حمله قرار دادند.

XS
SM
MD
LG