لینک های دسترسی

Breaking News

نود زندانی شاخۀ حزب اسلامی حکمتیار آزاد می شود


آرشیف: شماری از زندانیان بگرام حین رهایی از حبس
آرشیف: شماری از زندانیان بگرام حین رهایی از حبس

منابع حزب اسلامی و حکومت افغانستان می گویند که در روزهای نخست هفته جاری ۹۰ زندانی حزب اسلامی وابسته به حکمتیار از زندان های بگرام و پلچرخی کابل آزاد می شوند .

حشمت الله ارشد ، سخنگوی حزب اسلامی به روز جمعه در گفتگو با رسانه ها گفت که حکم رییس جمهور غنی ، در مورد آزادی زندانیان حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار، صادر شده است.

آقای ارشد گفت "رییس جمهور حکم۹۰ نفر از مجاهدین حزب اسلامی افغانستان را داده است. ان شاء الله در هفته نو، به تعداد ۹۰ نفر از مجاهدین حزب اسلامی از زندان های بگرام و پلچرخی آزاد می شوند . "

آقای ارشد همچنین گفت که توقع می رفت که بر اساس توافقنامه میان حزب اسلامی به رهبری حکمتیار با حکومت افغانستان، درظرف دوماه نخست پس ورود آقای حکمتیار به کابل، همه زندانیان آن حزب رها شوند، اما به گفتۀ او"حکومت در تطبیق و عملی کردن موافقتنامه به کندی عمل کرده است."

سخنگوی حزب اسلامی حکمتیار, در مورد این ۹۰ تن زندانیان گفت که افراد وابسته به آن حزب به دلیل جرایم نظامی و فعالیت سیاسی زندانی بودند.

آقای ارشد گفت " این ها کسانانی استند که فقط به جرم فعالیت های نظامی در سنگرهای جهاد و به جرم فعالیت سیاسی و تعهد شان به حزب اسلامی تحت قیادت حکمتیار صاحب در ولایات مختلف دستگیر شده بودند ."

در همین حال، اکرم خپلواک، مشاور رییس جمهور غنی و رییس دارالانشاء شورای عالی صلح ، ضمن تایید آزادی زندانیان شاخۀ حزب اسلامی حکمتیار گفت که رهایی آنان ربطی به فعالیت شورای عالی صلح ندارد؛ بلکه از سوی کمیته خاص موسوم به کمیته تطبیق موافقتنامه میان حزب اسلامی و دولت پیش برده می شود.

تحلیلگران مسایل سیاسی مقیم کابل درمورد سرعت عمل در رهایی این ۹۰ تن از زندانیان حزب درشرایط فعلی - که فضای سیاسی کشور متشنج است - به نحوی مرتبط می دانند با کشمکش میان ارگ و جمعیت اسلامی برسر عطا محمد نور، والی برکنار شدۀ بلخ .

لطیف نظری ، آگاه به مسایل سیاسی به این باور است که اقدام ارگ دو پیام واضح دارد: یکی تعهد ارگ به عملی کردن توافقنامه با حزب اسلامی شاختۀ حکمتیار و دوم پیام به حزب جمعیت اسلامی.

آقای نظری در مورد گفت " فکر می کنم که آزادی زندانیان حزب اسلامی حکمتیار، می تواند یک پیام باشد به جمعیت اسلامی که پشتوانه ارگ ریاست جمهوری به صورت مشخص حزب اسلامی است. این ها باید بتوانند تعامل با حکومت کنند. جز راه مذاکره و گفتگو در مساله ارگ و بلخ راه دیگر نمی تواند داشته باشد . "

اما ، ودیر صافی، استاد فاکولته حقوق وعلاوم سیاسی پوهنتون کابل با این دیدگاه آقای نظری همنوا نبوده می گوید رهایی زندانیان حزب به مشکل پیش آمده بلخ زیاد ربط ندارد .

آقای صافی گفت " اگر این مساله را کسی نسبت بدهد ویا خود حکومت این کار را کرده باشد که به خاطر عطا محمد نور، این ها را زود رها کرده باشد , هنوز در پلان نداشتند که رها بکنند ، و زود رها بکنند , ضعف حکومت را نشان می دهد درغیر آن ربط به قضیه بلخ نخواهد داشته باشد . "

توافقنامه صلح میان حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار و حکومت وحدت ملی درماه میزان سال گذشته صورت گرفت.

پس از بر گشت آقای حکمتیار، ۵۵ تن از زندانیان آن حزب از حبس رها شدند و در مرحلۀ دوم قرار است ۹۰ تن از زندانیان حزب اسلامی رها می شود .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG