لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی آزمایش های هسته یی خود را متوقف می کند


کوریای شمالی از توقف فوری آزمایش های هسته یی و میزایل خود خبر داد.

کیم جانگ اون، رهبر کوریای شمالی گفته است که کشورش دیگر نیازی به آزمایش سلاح های هسته یی و میزایل های قاره پیما ندارد چون پیونگ یانگ به هدف انکشاف سلاح های هسته یی خود رسیده است.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی همچنین گزارش داده است که به منظور شفاف بودن روند توقف آزمایش های هسته یی این کشور، یک محل آزمایش های هسته یی نیز تخریب می شود.

کوریای شمالی گفته است اکنون این کشور در پی آوردن رشد اقتصادی و صلح در شبه جزیره کوریا می باشد.

پیونگ یانگ در حالی از توقف آزمایش های هسته یی و میزایل خود خبر می دهد که قرار است کیم جانگ اون، رهبر کوریای شمالی با روسای جمهور کوریای جنوبی و ایالات متحده ملاقات کند.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی گفته است که اکنون تمام پروژه های حزب حاکم این کشور روی تقویت یک "اقتصاد سوسیالیستی" متمرکز خواهد بود.​

استقبال امریکا از تصمیم کوریای شمالی

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده لحظاتی پس از نشر خبر توقف آزمایش های هسته یی و میزایل کوریای شمالی از آن استقبال کرد و گفت که چشم به راه ملاقات با رهبر کوریای شمالی می باشد.

رئیس جمهور ترمپ در تویتر خود نگاشته است: "کوریای شمالی توافق کرد تا تمام آزمایش های هسته یی خود را به حالت تعلیق در آورد و یک محل بزرگ این آزمایش ها را مسدود کند. این یک خبر خوش برای کوریای شمالی و جهان است – یک پیشرفت بزرگ!"

کوریای شمالی با وجود انتقاد های گسترده جامعه جهانی از برنامه هسته یی و میزایل این کشور، سر سختانه دفاع می کرد و آن را یک اقدام بازدارنده در برابر رویکرد خصمانه امریکا می خواند.

از شدت تشنج ها میان کوریای شمالی، کوریای جنوبی و امریکا پس از آن کاسته شد که کیم جانگ اون در سخنرانی اش به مناسب سال نو میلادی خواستار کاهش تشنج های نظامی و بهبود روابط با کوریای جنوبی شد.

رهبر کوریای شمالی سپس یک هئیت بلند رتبه را برای اشتراک در مراسم گشایش بازی های المپیک زمستانی به کوریای جنوبی فرستاد و با ملاقات با روسای جمهور کوریای جنوبی و امریکا توافق کرد.

انتظار می رود آقای کیم هفته آینده با رئیس جمهور کوریای جنوبی و در اواخر ماه می با رئیس جمهور ترمپ ملاقات کند.

XS
SM
MD
LG