لینک های دسترسی

Breaking News

محدودیت صدور چیپ به چین؛ بحث بی‌ثمر میان بایدن و صدر اعظم هالند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا و مارک روته، صدر اعظم هالند
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا و مارک روته، صدر اعظم هالند

در ملاقات اخیر میان جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا و مارک روته، صدر اعظم هالند، در زمینهٔ جلب حمایت هالند از محدودیت‌های امریکا بر صادرات تکنالوژی چیپ به چین، پیشرفتی صورت نگرفت.

وضع محدودیت صدور چیپ به چین که هالند در زمینهٔ تولید پیشرفته‌ترین آن پیشتاز است، بخش عمدهٔ استراتیژی رقابت واشنگتن با بیجینگ تلقی می‌شود.

چیپ‌های کوچک نیمه خودکار، کلید اصلی در میدان مبارزه برای قدرت طلبی در عرصه تکنالوژی محسوب می‌شود و ایالات متحده می‌خواهد برای شرکت‌های چینی دسترسی به این چیپ‌ها را دشوار بسازد.

رییس جمهور بایدن تلاش دارد تا رهبران کشور‌های متحد امریکا به شمول هالند را قانع سازد تا از ممنوعیت امریکا بر صادرات چیپ به چین حمایت کنند.

بایدن روز سه شنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) گفت: "ما یکجا باهم کار می کنیم تا حوزهٔ آقیانوس آرام آزاد و باز بماند و صادقانه بگویم در برابر چالش‌های چین رسیدگی می‌کنیم. بسیار ساده ما شرکت‌ها و کشورها را با دیدگاه مان از آینده، باهم مرتبط می‌سازیم."

رییس جمهور بایدن از هالند خواست تا از ممنوعیت صادرات کارت‌های چیپ به چین که ماه اکتوبر وضع شده است، حمایت کند. اما در ملاقات با صدراعظم هالند پیشرفتی در این عرصه صورت نگرفت.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید گفت: "ما هیچ کدام از متحدین و شرکای خود را دور نمی‌سازیم. با آنها از نزدیک مشوره می‌کنیم و آنها تصمیم خود را می‌گیرند."

تلاش های ایالات متحده برای قطع صادرات تکنالوژی‌های پیشرفته به چین در دورهٔ ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده آغاز شد.

بایدن تلاش می‌کند تا متحدین امریکا به خصوص کشورهای کلیدی در عرصهٔ صنعت تکنالوژی دارند، از محدودیت‌های امریکا بر چین حمایت کنند.

هفتهٔ گذشته، صد راعظم جاپان گفت که از تلاش‌های بایدن حمایت می‌کند اما با وضع محدودیت‌های مشابه موافق نیست.

سوجای شیواکمار، عضو مرکز مطالعات استراتیژیک بین المللی، گفت: "این مسله یک تغییر بزرگ است و نیاز به هماهنگی کشورها دارد به خاطری که روی وضعیت پیچیده زنجیره‌ای اجناس که دنیا را می‌چرخاند، تاثیرگذار است. این یک نوآوری بزرگ و وصل کردن دوباره است. به همین خاطر جزییاتی در تغییر استراتیژیکی وسیع وجود دارد که باید حل گردد."

صدر اعظم روته در دیدار با بایدن در قصر سفید به موضوع چیپ‌های نیمه خودکار اشاره نکرد اما بیشتر روی تهاجم روسیه بر اوکراین صحبت کرد و گفت متحدین ناتو در حمایت از کیف باهم کار می کنند.

او گفت: "بیایید با هم امسال در تماس نزدیک بمانیم. امیدوارم همه چیز قسمی پیش برود که برای اوکراین قابل پذیرش باشد."

در ماه جولای، کانگرس امریکا طرح "چیپ‌" را تصویب کرد که بر اساس آن ۵۲ میلیارد دالر برای طراحی و تحقیق در مورد رشد تولیدات چیپ‌های نیمه خودکار داخلی فراهم می گردد.

بیجینگ نیز سرمایه گذاری زیادی در این عرصه کرده است و در سال ۲۰۱۵، حدود ۱.۴ میلیارد دالر را در عرصه تکنالوژی‌های پیشرفته به هدف رسیدن به ۷۰ فیصد خودکفایی الی سال ۲۰۲۵ برای تولید وسایل نیمه خودکار اضافه نمود.

XS
SM
MD
LG