لینک های دسترسی

Breaking News

جایزهٔ نوبل کیمیا ۲۰۲۲ به سه دانشمند امریکایی و دنمارکی داده شد


برندگان جایزهٔ نوبل رشته کیمیا ۲۰۲۲
برندگان جایزهٔ نوبل رشته کیمیا ۲۰۲۲

جایزهٔ نوبل رشتهٔ کیمیا ۲۰۲۲ روز چهارشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) به طور مشترک به سه دانشمندی اعطا شده که تحقیقاتی را در زمینۀ کیمیای حیاتی انجام داده اند.

این جایزهٔ معتبر علمی به کارولین بیروتزی، بری شارپلیس از ایالات متحده و مورتن ملدال، دانشمند دنمارکی اعطا شد.

این دومین بار است که شارپلس برندۀ جایزۀ نوبل کیمیا می‌شود، او در سال ۲۰۰۱ نیز به دریافت این جایزۀ معتبر علمی نایل شده بود.

اکادمی جوایز نوبل گفته است که ملدال و شارپلس هر کدام مستقلانه یک واکنش کیمیایی را ارایه کرده‌اند که اکنون به طور گسترده برای توسعه دار‌وها و مواد و برای نقشه بردای "دی ان ای" استفاده می‌شود.

خانم بروتزی در تحقیقات خود در بخش کیمیای حیاتی در مورد واکنش‌هایی که در داخل موجودات زنده انجام می‌شود، دستآوردهایی داشته است به گفتۀ اکادمی نوبل، کاوش سلول‌ها و ردیابی فرآیند‌های بیولوژیکی شامل آن می‌باشد.

تحقیقات این دانشمندان علم کیمیا را وارد مرحلهٔ جدیدی کرده که از آن برای نقشه‌برداری سلول‌ها استفاده شده و برای درمان هدفمندتر سرطان کمک کننده می‌باشد.

برندگان جوایز نوبل طب و فزیک در دو روز گذشته اعلام شدند و قرار است برندگان جوایز نوبل ادبیات و صلح به روزهای پنجشنبه و جمعه اعلام شوند.

جایزۀ نوبل در بخش‌های طب، فزیک، کیمیا، ادبیات و صلح به خواست الفرد نوبل، یک صنعتکار ثروتمند سویدنی و مخترع دینامیت ایجاد شد. نخستین جایزۀ نوبل در سال ۱۹۰۱ درست پنج سال پس از مرگ نوبل تفویض شد.

XS
SM
MD
LG