لینک های دسترسی

Breaking News

هشت زندانی افغان بدون اسناد قانونی در گوانتانامو زندانی شده اند


بارک اوباما بر بستن زندان گوانتانامو تأکید کرده است.
بارک اوباما بر بستن زندان گوانتانامو تأکید کرده است.

یک گزارش تحقیقی تازۀ شبکۀ تحلیلگران افغانستان نشان می‌دهد که دوسیه‌های زندانیان افغان در گوانتانامو مملو از اشتباهات حقوقی، ترجمۀ غلط، اتهامات خیالی و شواهد ساخته شده از شایعات است.

کِت کلاک تهیه‌کنندۀ این گزارش که اکنون در لندن به سر می‌برد به صدای امریکا گفت، گزارشش روی هشت زندانی افغان در زندان گوانتانامو متمرکز است.

خانم کلارک افزود که ادارۀ جورج بوش رئیس جمهور پیشین امریکا و حامیان زندان گوانتانامو، تلاش کردند تا موضوعات مرتبط به زندان گوانتانامو را مخفی نگهدارند و همواره افراد زندانی در آنجا را بارها "بدترین بدترین‌ها" خوانده اند.

خانم کلارک گفت، "هیچ یک این زندانیان از میدان نبرد گرفتار نشده اند" و این یافته‌هایی است که از اسناد رسمی و مواردی که از سوی ویکی لیکس منتشر کرد؛ به دست آمده است.

بر بنیاد گزارش، شش تن این زندانیان از سوی پاکستان و یا هم نیروهای امنیتی افغان به امریکایی‌ها سپرده شده و دو تن دیگر بر اساس اطلاعات منابع ناشناخته بازداشت گردیده اند.

به گفتۀ خانم کلارک، اساس و بنیاد بازداشت این هشت زندانی افغان، اطلاعات استخباراتی ضعیف بوده و در تهیۀ گزارشش دولت افغانستان نیز هیچگونه همکاریِ نکرده است.

هدف این گزارش را این محقق شبکۀ تحلیلگران افغانستان، علاقمندی به مسایل مربوط به جرایم جنگی خواند و گفت، سال‌ها در افغانستان سپری کرده و خواسته است با تهیۀ این گزارش که ماه‌ها زمان برده است؛ خالیگاه‌های دوسیه‌های هشت زندانی افغان را آشکار سازد.

پنج تن این زندانیان اکنون در کوبا به سر می‌برند و سه تن دیگر در ماه اگست سال روان میلادی، به امارات متحدۀ عربی منتقل گردید.

وزارت دفاع امریکا در ماه اگست سال روان میلادی، پانزده زندانی را از گوانتانامو به امارات متحدۀ عربی منتقل کرد که سه تن آنان افغان و دوازده تن دیگر یمنی بودند.

بر اساس اعلامیۀ وزارت دفاع امریکا، اکنون شمار زندانیان در گوانتانامو، به ۶۱ تن می‌رسد.

با تلاش‌های زیاد، مؤفق نشدیم تا واکنش دولت افغانستان را در این مورد داشته باشیم.

XS
SM
MD
LG