لینک های دسترسی

Breaking News

نور و محقق بازگشت "بدون قید و شرط" دوستم را می‌خواهند


ائتلاف جدید خواهان بازگشت بدون قید و شرط جنرال دوستم شد
ائتلاف جدید خواهان بازگشت بدون قید و شرط جنرال دوستم شد

اعضای ائتلاف جدید سه حزب موسوم به "ائتلاف نجات افغانستان"روز سه‌شنبه در اولین همایش شان در شهر مزارشریف، بر عملی‌کردن خواست‌های شان تأکید کردند.

عطامحمد نور، عضو این ائتلاف و والی بلخ در سخنرانی‌اش تأکید کرد که بدون کدام قید و شرطی، خواهان بازگشت جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به کابل است.

او گفت "ما بدون کدام قید و شرطی حضور معاون اول رئیس جمهور را در افغانستان و وظیفۀ اصلی وی خواهانیم".

آقای نور، یک بار دیگر رئیس جمهور افغانستان را به انحصار قدرت متهم کرد و افزود، پس از این مخاطب آنها ریاست اجرائیه نه؛ بلکه تنها ارگ است.

او تأکید کرد "ائتلاف که در حال شکل گیری است، پاهای این حکومت مستبد را راست می‌کند. ما به ارگ نیشنان می‌گویم تا زمانی که عدالت تأمین نشود، از اریکه از غرور پایان نیاید، انحصار قدرت را زدست چهار و پنج نفر بیرون نکنید، شما نمی‌توانید استقرار یک ساله و یک‌ونیم ساله بعد خود را در این نظام داشته باشید".

والی بلخ نیز از کمک‌کنندگان بین‌المللی و خارجی‌ها خواست تا پول‌های شان را بیهوده مصرف نکنند.

کشتار غیر نظامیان، حمله برسران حزب جمعیت و شلیک بر معترضین در کابل از عمده ترین سخنان عطا محمد نور در همایش حمایت از ائتلاف ملی برای نجات افغانستان را تشکیل می‌داد.

از سویی هم محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان در این همایش، فقدان مشارکت سیاسی و انحصار قدرت و فساد اداری را از چالش‌های موجود نظام کنونی عنوان کرد.

محمد محقق نیز با اشاره به حذف سیاسی جنرال دوستم گفت، در صورتی که جنرال دوستم را نخواستید، پس چرا معاون اول تعیین نمودید.

او گفت "کسانی که حمایت مردمی و ملی را دارند، آنها به ناحق هدف قرار می‌گیرند، از جامعۀ جهانی می‌پرسم از امریکا و از اروپا، اگر دوستم آدم بدی بود؛ پس چرا پیش از انتخابات شخص خوب بود".

جنرال دوستم، اکنون در ترکیه به سر می‌برد و چندی پیش زمانی که طیارۀ حامل وی می‌خواست در شهر مزارشریف نشست کند، از فرود آن جلوگیری شد.

هرچند که حزب جنبش ورود وی به افغانستان را رد کرده است.

معاون دوم ریاست اجرائیه گفت که فساد اداری در نظام کنونی جهان را به حیرت آورده است و تاکید نمود که با ایجاد ائتلاف ملی برای نجات سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که ائتلاف‌‌ها و اپوزسیون درون حکومتی فاقد منطق حقوقی، سیاسی و بین المللی است.

سید شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، گفت که این همایش پیام واضح و روشن نداشته و خواست‌های برگزار کنندگان آن بیش از آنکه طرح بدیل برای بیرون رفت از مشکلات افغانستان داشته باشد، متکی به خواست‌ها و اغراض شخصی آنان می باشد.

ائتلافی که زیر نام نجات افغانستان از سوی سه چهره سیاسی عطا محمد نور، جنرال عبدالرشید دوستم و محمدمحقق در ترکیه شکل گرفت مخالفان و موافقان سیاسی خود را در افغانستان داشته است.

قرار است که ائتلاف ملی برای نجات افغانستان در یک نشست در کابل اعلامیه شان را به صورت رسمی اعلان کنند.

XS
SM
MD
LG