لینک های دسترسی

Breaking News

جلوگیری از انتقال غیرقانونی اطفال افغان به پاکستان


مدارس دینی در پاکستان
مدارس دینی در پاکستان

والی نورستان میگوید که کودکان افغان برای فراگیری آموزش دینی از سوی والدین شان به پاکستان فرستاده میشدند.

ریاست امنیت ملی امروز گفت که فردی بنام سید کریم باشنده ولایت نورستان ۲۷ تن اطفال بین سنین ۵ تا ۱۰ سال را از مربوطات ولایت نورستان جمع آوری وقصد داشت تا آن ها را به ایالت پنجاب پاکستان انتقال دهد و در انجا تحت پوشش آموزش های دینی از آنها برای حملات انتحاری استفاده نمایند در شهر جلال اباد مرکز ولایت ننګرهار دستگیر نموده است..

حسب صدیقی، سخنگوی ریاست امنیتی ملی گفت که قرار بود این کودکان پس از فراگیری آموزش به عنوان انتحاری به افغانستان فرستاده شوند.

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان در مورد این رویداد به رادیو آشنا گفت که این کودکان بر اساس خواست والدین شان جهت فراگیری آموزش های دینی به پاکستان فرستاده میشدند.

والی نورستان پذیرفت که رفتن کودکان به پاکستان تاثیرات منفی دارد اما او افزود که اگر حکومت افغانستان میخواهد از این روند جلوگیری کند، باید در بخش ایجاد مدارس دینی در ولایت نورستان و سایر ولایات توجه جدی داشته باشد.

در همین حال کارشناسان مسایل امنیتی میگویند که نیروهای امنیتی باید در این راستا گام های استوار تری را بردارند.

جنرال عبدالواحد طاقت، کارمند پیشین امنیت ملی افغانستان میگوید که جوانان افغان به بیرون برده میشوند، اختطاف میشوند، نخست در مدارس تربیت میابند و سپس به دهشت افگن تبدیل میشوند."

وضعیت معارف نورستان

در این حال، مولوی عبدالله، معلم مکتب متوسطه پچیر و آگام میگوید که وضعیت معارف در آن ولایت به حدی خراب است که ۸۰ درصد مکاتب مسدود بوده و هیچگونه فعالیت ندارد.

این آموزگار، حکومت مرکزی را به بی توجهی متهم کرده گفت که باشنده گان آن ولایت از روی ناچاری فرزندان شان را به آنسوی مرز می فرستند تا از بیسوادی نجات پیدا بکنند.

مولوی عبدالله ادعا میکند که بیش از پنجاه در صد مسؤولین و کارمندان معارف ولایت نورستان از مدارس مختلف دینی پاکستان فارغ شده اند و تقریباً ۳۰ در صد کودکان این ولایت در مدارس مختلف پاکستان مشغول آموزش اند.

او همچنان ادعا میکند که ۸۰ در صد معلمین مکاتب نورستان نیز از مدارس دینی پاکستان فارغ شده اند و از این رو به دلیل کمبود معلمین، مضامین ساینسی عملاً از نصاب تعلیمی خارج شده است.

برای تائید یا رد این ادعا ها، با وجود تماس های مکرر نتوانستیم نظر مسؤولین وزارت معارف افغانستان را دریافت کنیم.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG