لینک های دسترسی

Breaking News

نورستانی: برگزاری انتخابات نورستان در ننگرهار شرم آور است


تمیم نورستانی، والی نورستان
تمیم نورستانی، والی نورستان
والی نورستان می گوید که برگزاری انتخابات هیئت اداری شورای ولایتی نورستان که چندی پیش در ننگرهار صورت گرفت، برای نورستان شرم و برای نورستانی ها توهین بزرگی است.

تمیم نورستانی می گوید که تنها چهار عضو شورای ولایتی نورستان در آن ولایت حضور دارند و متباقی اعضا به شمول رئیس و معاون شورا در ننگرهار به سر می برند.

آقای نورستانی اضافه می کند که شماری از اعضای شورای ولایتی چهار سال است که به دفتر مرکزی شورا در پارون – مرکز نورستان – نیامده اند که با اینکار هم خود و هم مردم آن ولایت را بدنام ساخته اند.

عنایت الرحمان مذهبیار، رئیس شورای ولایتی نورستان می گوید که دروازه شورای ولایتی به روی مردم باز است. به گفتۀ او دو تن از اعضای شورای ولایتی در نورستان حضور دارند و همه روزه به مشکلات مردم رسیدگی می کنند.

مذهبیار می گوید که انتخابات به دلیل معاذیر امنیتی و مسدود بودن راه های منتهی به نورستان، در ننگرهار صورت گرفت.

رئیس شورای ولایتی نورستان می گوید که به خاطر فعالیت و تسلط شورشیان بر مسیر های رفت و آمد، نمایندگان سازمان های غیر دولتی، کارمندان ملل متحد و نمایندگان شورا به مرکز نورستان رفت و برگشت کرده نمی توانند.

مشروعیت انتخابات

جانداد سپین غر، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید که انتخاب هیئت اداری شورای ولایتی در بیرون از ولایت، مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد. زیرا به گفتۀ وی شاید مردم ولایت با انتخاب رئیس و اعضای شورا مخالفت داشته باشند.

والی نورستان نیز مشکلات راه های مواصلاتی آن ولایت را که به کنر و لغمان منتهی می گردد، تایید کرد اما گزارشاتی را رد کرد که گویا ادارۀ امور نورستان از کابل یا ننگرهار صورت می گیرد. او این ادعا ها را "سر و صدای دشمنان" عنوان کرد.

تمیم نورستانی با شکایت از حکومت مرکزی می گوید که ولایت نورستان به دست فراموشی سپرده شده است. او گفت که تطبیق پروژه های عمرانی نهایت اندک است.

آقای نورستانی گفت که در سرتاسر نورستان ۲۰۰ مکتب ابتداییه، متوسطه و لیسه وجود دارد که تنها ۷۰ مکتب تعمیر دارد. او می افزاید که ۸۰ در صد آموزگاران علمای دینی استند و بنا بر نبود آموزگاران مسلکی کیفیت معارف در آن ولایت بسیار پایان است.

مقام های ولایت نورستان می گویند که ولسوالی وایگل آن ولایت از دو سال به این سو زیر ادارۀ طالبان است و ولسوالی ماندول ولسوال ندارد. اما به گفتۀ آنان برای نخستین بار معاون والی، رئیس معارف و ولسوال نورگرام آن ولایت از طریق رقابت آزاد مقرر شدند.
XS
SM
MD
LG