لینک های دسترسی

Breaking News

نور ولی محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان تعیین شد


تحریک طالبان پاکستان رسمأ کشته‌شدن مولوی فضل الله، رهبر پیشین این گروه را در حمله طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی تائید کرده و گفته است که مفتی نور ولی محسود، به عنوان رهبر جدید این گروه انتخاب شده است.

مولوی فضل‌الله و چهار فرد ملکی در ۲۳ جوزا سال روان خورشیدی در ولایت کنر افغانستان در حملۀ طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شد.

تحریک طالبان پاکستان روز شنبه (۲ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای، گفته است که این گروه، مفتی نور ولی محسود، را به عنوان رهبر و مفتی حفیظ الله، را به حیث معاون وی، انتخاب کرده اند.

دو روز پس از آنکه، نیروهای امریکایی کشته‌شدن مولوی فضل‌الله، را تائید کردند، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در صحبت تیلفونی با مقام‌های ملکی و نظامی پاکستان، این خبر را به آنان تائید کرد.

هفته گذشته، وزارت خارجه پاکستان کشته‌شدن مولوی فضل‌الله را "یک پیشرفت خوب در راستای مبارزه با تروریزم" خواند.

مقام‌های پاکستان ادعا می‌کنند که رهبران تحریک طالبان آن کشور، در مناطق سرحدی خارج از کنترول دولت افغانستان، حملات تروریستی در پاکستان را تنظیم می‌کنند.

پیش از کشته شدن مولوی فضل‌الله، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته بود، هر معلوماتی که منجر به دستگیری و شناسایی محل اقامت وی شود، پنج میلیون دالر انعام دارد.

مولوی فضل‌الله در سال ۲۰۱۳ به عنوان رهبر تحریک طالبان پاکستان تعیین شد.

پیش از این نیز، دو رهبر دیگر تحریک طالبان پاکستان در منطقه سرحدی وزیرستان افغانستان، در حمله طیاره‌های بی‌پیلوت امریکایی کشته شده بودند.

منطقه سرحدی وزیرستان، مکان ایجاد این گروه نیز خوانده می‌شود.

مفتی نور ولی، رهبر جدید تحریک طالبان پاکستان، به ابو منصور عاصم نیز شهرت دارد و بربنیاد اعلامیه طالبان، تمام رهبران این گروه، به وی "بیعت" کرده اند.

با انتخاب نور ولی محسود، به عنوان رهبر تحریک طالبان پاکستان، رهبری این گروه بار دیگر به قبیله محسود برگشت. این قبلیه حدود ده سال قبل در ایجاد طالبان پاکستان نقش داشت.

مولوی فضل‌الله، باشنده منطقه سوات بود. در سال ۲۰۱۳ گماشته‌شدن وی به عنوان رهبر تحریک طالبان پاکستان، منجر به آزردگی شماری از اعضای این گروه - که متعلق به قوم محسود بودند - شد و این مسأله سبب گردید که برخی از آنان رابطه خود را با این گروه قطع کنند.

برخی آگاهان امور می‌گویند که نور ولی محسود، با گماشته شدن به عنوان رهبر تحریک طالبان پاکستان، برای اتحاد دوباره رهبران جداشدۀ از این گروه تلاش خواهد کرد.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان حدود یک هفته قبل در صفحه توییترش نوشته بود که رهبری تحریک طالبان پاکستان دوباره به قوم محسود برخواهد گشت.

آقای نبیل، گفته بود که برگشتن قوم محسود در رأس تحریک طالبان پاکستان، خبری خوش برای پاکستان نخواهد بود.

تا اکنون مقام‌های پاکستانی در این مورد چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG