لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از نوروز در افغانستان


این جشن عنعنوی و تاریخی افغانستان در مناطق متخلف به شیوه و گونه ای مختلف تجلیل میگردد
این جشن عنعنوی و تاریخی افغانستان در مناطق متخلف به شیوه و گونه ای مختلف تجلیل میگردد

جشن نوروز و تجلیل از سال نو ۱۳۹۴ خورشیدی قبل از ظهر امروز با برافراشتن جنهده و شرکت گسترده مردم در شهر کابل و مزارشریف برگزارشد.

این جشن عنعنوی و تاریخی افغانستان در مناطق متخلف به شیوه و گونه ای مختلف تجلیل میگردد و در جشن امسال هم بیشترینه تعداد مردم در شهر مزارشریف شرکت کرده بودند .

در جشن نوروزی امسال مسولان ارشد حکومت مانند سالهای قبل در مراسم بلند کردن علم شریف یا جهنده حضرت علی کرم الله و جهه در زیارت سخی واقع در تپه سلام و روضه حضرت علی کرم الله در شهر مزارشریف شرکت نموده در سخنرانی شان روی موضوعات و مسایل مختلف روز صحبت کرده اند .

جنرال عبدالر شید دوستم , معاون اول رییس جمهور در سخنرانی اش , از خطر جدی که ملت را تهدید میکند به مردم اطلاع داده گفت که خظر جید بنام داعش که نه دست شما را کار دارد و نه هم پای تان به ولایت های شمال کشور رسیده است :

" یک چیز را آگاه بسازم که یک خطر جدی دیگری به ملت ماو شما را مردم افغانستان را بالخصوص همسایه های ما را روز به روز تهدید کرده میرود او بیرق سیاه است بنام داعیش حالی در اطراف فاریاب جوزجان سرپل دره های بدخشان و در حومه پامیر آمده جابجا شده روان هستند یک احساس خطر جدی برای مردم افغانستان است ."

بقول جنرال دوستم مردم افغانستان از جنگ خسته اند مگر نمیداند که کدام کشور است باز جنگ را یک روز بنام طالب روز دیگر بنام القاعده و امروز بنام داعش که نه دست انسان را کار دارد و نه هم پای به جنگ افغانستان می فرستد و آتش جنگ را مشتعل نگه میدارد .

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ هم در سخنرانی اش فهرست طویلی از دستاوردهای ولایت بلخ در سالی که همین حالا گذشت یادآوری نموده از علمای دینی کشور خواست که زیر تاثیر تبلیغات وهابیت رفته به جشن عنعنوی ملی نوروز انتقاد نکنند :

" از علمای کرام خود میخواهم به جشن عنعنوی ملی , فرهنگی و سیاسی کهن ما خرده گیری نکنند و زیر تاثیر تبلیغات وهابیت نروند زیر ا جشن نوروز به خوشی از بهار و زنده شدن طبیعت آنهم که به فرمان الهی است نه لات و عذارهیچ ارتباط به دین و مذهب ندارد لطفا خرده گیری نکنند . "

آقای نور سرپرست ولایت بلخ از علما خواست بجای خرده گیری ازجشن نوروز به دنبال منع فساد شرک، قتل ، قتل عام ، سربریدن ها و به غلامی کشیدن مردان مسلمان و کنیز گرفتن زنان مسلمان تلاش بکنند .

آقای نور، اعلام کرد که از تهدید داعش و دسیسه وتوطیه دشمن و مافیای مواد مخدر و دروغ پردازان ترس و هراس ندارد ، زیرا بقول وی ،خدا و مردم اش در کنار وی ایستاده اند و تا آخر مقاومت میکند.

در مراسم جهنده بالا یا برافراشتن علم شریف در زیارت سخی واقع در تپه سلام کابل که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده بود حاجی محمد محقق ، معاون دوم ریاست اجراییه در سخنرانی اش گفت که حکومت وحدت ملی روی یک پلان و رویگرد جدید در پروسه صلح کارمیکند و تلاش میشود تا فضای اعتماد میان افغانستان و کشورهای همسایه به وجود بیاید تا در روشنی و شفافیت روند صلح طی طریق نماید و نتیجه مثبت از آن مرتب شود .

معاون دوم ریاست اجراییه ، به شرکت کننده گان این همایش بزرگ اطمینان داد که تلاش برای رهایی ۲۹ تن از مسافرین هزاره تبار که در مسیر شاهراه کابل - کندهار ربوده شده اند گروگان میباشد ادامه دارد و خبر خوش اینست که همه این ۲۹ تن از اختطاف شده گان زنده و سلامت هستند و امیدواری زیاد وجود دارد که تلاشها برای نجات اینها نتیجه بدهد و رهایی یابند .

این ۲۹ تن از مسافرین به تاریخ چهارم حوت سال گدشته در مسیر جاده عمومی کابل - کندهار در ولسوالی شاجوی ولایت زابل از سوی افراد مسلح ناشناس نقاب پوش از موتر پاین کرده به محل نامعلوم برده شده اند .

جشن نوروز یا تجلیل از سال جدید خورشیدی در مناطق مختلف افغانستان به شیوه های مختلف تجلیل به عمل می آید .

تهیه دسترخوان هفت سین ، هفت میوه ،خانه تکانی ، تهیه لباس جدید ، پخت سمنک ، تهیه شرینی برای نامزدها و راه اندازی میله ها ازجمله عنعنه ها و سنت هایی است که ازقدیم به ارث مانده اند و مردم به آن می پردازند .

گزارشی در مورد چگونگی تجلیل نوروز در مزار شریف
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG