لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی هشت میزایل بالستیک را آزمایش کرد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

کوریای شمالی روز یکشنبه پنجم جون ( ۱۵جوزا) یک روز پس از آن که ایالات متحده و کوریای جنوبی تمرینات مشترک نظامی خود را به پایان رساندند، هشت میزایل بالستیک کوتاه‌برد را آزمایش کرد.

لوی درستیز کوریای جنوبی گفت که این میزایل‌ها از ساحهٔ سونان پیونگ یانگ، پایتخت کوریای شمالی شلیک شده است.

کوریای شمالی هنوز درباره این آزمایش موشکی اظهار نظر نکرده، اما خبرگزاری کیودوی جاپان به نقل از یک منبع دولتی این کشور اعلام کرد که کوریای شمالی چندین میزایل را آزمایش کرده است.

این آزمایشات همچنین پس از بازدید سونگ کیم، نماینده ویژه ایالات متحده در امور کوریای شمالی از سیول، پایتخت کوریای جنوبی صورت می‌گیرد.

آقای سونگ روز جمعه با همتایان کوریای جنوبی و جاپانی خود ملاقات کرد تا برای "همه موارد احتمالی" آزمایش هسته‌ای کوریای شمالی آمادگی بگیرند.

سونگ کیم در این دیدار که روز یکشنبه به پایان رسید، گفت که واشنگتن مستقیماً به پیونگ یانگ گفته است که برای دپلوماسی باز است و افزود که مایل است در مورد موضوعات مورد علاقهٔ پیونگ یانگ از جمله رفع تحریم‌ها گفتگو کند.

ایالات متحده پنجشنبهٔ گذشته در شورای امنیت ملل متحد تلاش کرد تا به خاطر آزمایش میزایل‌های بالستیک از جمله میزایل‌های قاره پیمای کوریای شمالی بر آن کشور تعزیرات شدیدتر وضع کند، اما با مخالفت چین و روسیه که هر دو از حق ویتو برخوردار اند، مواجه شد.

ایالات متحده گفته است که آزمایش این میزایل ها "نقض بی‌شرمانهٔ" قطعنامۀ سال ۲۰۱۷ ملل متحد است که نسبت به عواقب بیشتر آزمایش‌های میزایل‌های دوربرد یا سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده است.

اما چین، متحد نزدیک کوریای شمالی، و روسیه که روابط‌ اش با غرب بر سر تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت وخیم شده است، قطعنامهٔ پیشنهادی را ویتو کردند و گفتند که تعزیرات جدید بر کوریای شمالی نتایج "معکوس" را در پی خواهد داشت و سبب افزایش تنش خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، کوریای شمالی طیف وسیعی از میزایل‌ها از جمله بزرگترین موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را آزمایش کرده است.

آخرین آزمایش کوریای شمالی در ۲۵ ماه می پس از پایان سفر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به کوریای جنوبی بود. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که رهبر کوریای شمالی برای آزمایش میزایل با قابلیت هسته‌ای و یا هم انفجار هسته‌ای آمادگی می‌گیرد.

ایالات متحده هشدار داده است که اگر کوریای شمالی تسلیحات هسته‌ای آزمایش کند، امریکا بار دیگر تلاش خواهد کرد تا ملل متحد تعزیرات شدیدتر را بر پیونگ یانگ وضع کند.

XS
SM
MD
LG