لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار کوریای شمالی: آماده‌ٔ 'اقدام سریع و قاطع' در برابر امریکا و کوریای جنوبی استیم


آزمایش یک میزایل بالستیک قاره پیما توسط کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
آزمایش یک میزایل بالستیک قاره پیما توسط کوریای شمالی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

خواهر پر نفوذ رهبر کوریای شمالی روز سه‌شنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) هشدار داد که کشورش آمادهٔ اقدام "سریع و قاطع" در برابر ایالات متحده و کوریای جنوبی است.

هشدار کیم یون جونگ با نشر اعلامیه‌ای پس از بیان شد که یک طیارهٔ بم‌افگن بی-۵۲ که قادر به حمل سلاح هسته‌ای است، بر فراز شبه‌ جزیرهٔ کوریا پرواز کرد.

ایالات متحده این طیارهٔ بم‌افگن را در جریان تمرینات نظامی مشترک با کوریای جنوبی بر فراز شبه‌ جزیرهٔ کوریا پرواز داد. ایالات متحده و کوریای جنوبی برای از سرگیری بزرگترین تمرینات نظامی در ماه روان میلادی آمادگی می‌گیرند.

کیم یون جونگ در این اعلامیه مشخص نکرده است که پلان و یا اقدام احتمالی کوریای شمالی در برابر ایالات متحده و کوریای جنوبی چه خواهد بود،‌ اما پیونگ یانگ در گذشته همواره در پاسخ به تمرینات نظامی مشترک واشنگتن و سیول، میزایل‌های بالستیک خود را پرتاب کرده است، به شمول میزایل بالستیک قاره پیما که قادر است قارهٔ امریکا را هدف قرار بدهد.

کوریای شمالی تمرینات نظامی امریکا و کوریای جنوبی را به عنوان تمرین تهاجم نظامی در برابر خود تلقی می‌کند.

کیم در این اعلامیه گفته است که "ما چشم خود را به تحرکات نظامی ناآرام نیروهای ایالات متحده و اردوی دست نشاندهٔ کوریای جنوبی نگه‌می‌داریم و همواره در حالت آماده باش استیم تا در هر زمان و بر اساس قضاوت خود اقدام مناسب، سریع و قاطعانه انجام دهیم."

خواهر رهبر کوریای شمالی در این اعلامیه همچنین تحرکات نظامی نمایشی و انواع اظهارات مقامات امریکا و کوریای جنوبی را دیوانه‌وار خواند و تاکید کرد که نمی‌تواند آنرا نادیده بگیرد. کیم یون جونگ در واکنش به تمرینات نظامی مشترک واشنگتن و سیول گفته است که چنین تحرکات شرایطی را برای کوریای شمالی فراهم می‌کند تا در مقابل آن، مجبور به انجام کاری شود.

پرواز طیارهٔ بم‌افگن بی-۵۲ بر فراز شبه جزیرهٔ کوریا تازه‌ترین تمرینات هوایی است که طیاره‌های پرقدرت نظامی امریکا در آن اشتراک کرده اند. ایالات متحده در اوایل سال روان میلادی چند بار شماری از بم‌افگن های بی-۱بی را به فراز شبه‌ جزیره کوریا اعزام کرد. در همین حال، کوریای جنوبی گفته است که این تمرینات نظامی نشاندهندهٔ توانایی‌های نظامی متحدین است که می‌تواند در مقابل تهاجم بالقوهٔ کوریای شمالی ''پاسخ قاطع'' بدهد.

نظامیان ایالات متحده و کوریای جنوبی جمعهٔ گذشته اعلام کردند که از ۱۳ تا ۲۳ مارچ بزرگترین تمرینات بهاری خود را که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ انجام داده بودند،‌ راه اندازی می‌کنند.

ایالات متحده و کوریای جنوبی پس از سال ۲۰۱۸ به این امید تمرینات نظامی خود را لغو و یا کاهش دادند که شاید دپلوماسی با کوریای شمالی نتیجه بدهد. اما این دو کشور پس از آن سال گذشته تمرینات نظامی مشترک شان را از سر گرفتند که کوریای شمالی به طور بی سابقه‌ای میزایل‌های بالستیک خود را آزمایش کرد و به طور آشکار تهدید کرد که در صورت درگیری‌،‌ در مقابل رقبای خود از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

وزارت خارجهٔ کوریای شمالی نیز با نشر اعلامیه‌ای جداگانه روز روز سه‌شنبه، پرواز طیارهٔ بم‌افگن بی-۵۲ امریکا را تحریک‌آمیز و از روی بی پروایی خواند. در این اعلامیه آمده است که چنین اقدامات وضعیت شبه جزیره را ''به عمق باتلاق بی‌پایان'' سوق می‌دهد.

در این اعلامیه آمده است:‌ "در صورت ادامهٔ تحریکات نظامی امریکا و کوریای جنوبی،‌هیچ تضمینی وجود ندارد که درگیری فزیکی خشونت‌آمیزی وجود نداشته باشد."

کوریای شمالی اکثراََ در زمان تشدید خصومت‌ها با ایالات متحده و کوریای جنوبی، از لفاظی‌های آتشین کار می‌گیرد. شماری از ناظران می‌گویند که اقدامات احتمالی کوریای شمالی می‌تواند شامل آزمایش هسته‌ای یا پرتاب نوع جدیدی از میزایل بالستیک قاره پیما باشد که می‌‌تواند قلمرو اصلی ایالات متحده را هدف قرار دهد.

XS
SM
MD
LG