لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی میزایل فوق سرعت صوت را آزمایش کرد


پرتاب میزایل هواسانگ-۱۸ توسط کوریای شمالی (تصویر از آٰرشیف صدای امریکا)
پرتاب میزایل هواسانگ-۱۸ توسط کوریای شمالی (تصویر از آٰرشیف صدای امریکا)

کوریای شمالی روز دوشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) گفت که یک میزایل بالستیک جدید با کلاهک مانورپذیر فوق سرعت صوت (هایپرسونیک) را موفقانه آزمایش کرده است.

نظامیان کوریای جنوبی پس از چاشت روز دوشنبه به وقت محل گفتند که این پرتاب نخستین آزمایش تسلیحاتی شناخته شدهٔ‌ پیونگ یانگ در سال جاری میلادی و نخستین میزایل بالستیک با برد متوسط فوق سرعت صوت مجهز با سوخت جامد می‌باشد.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی (KCNA) نیز در گزارش کوتاهی گفته است که میزایل آزمایش شده با سوخت جامد و کلاهک فوق سرعت صوت مجهز بود.

این خبرگزاری همچنین گفته است که پرتاب میزایل بالستیک جدید ''هرگز امنیت هیچ یک از کشور‌های همسایه را متاثر نکرده و ربطی به وضعیت منطقه ندارد."

آزمایش این میزایل بالستیک فقط چند روز پس از آن انجام شد که پیونگ یانگ تمرینات پرتاب مستقیم را در نزدیکی مرزهای پرتنش دریایی با کوریای جنوبی راه اندازی کرد،‌ اقدامی که سبب تمرینات متقابل سیول و دستور تخلیه برخی جزایر مرزی کوریای جنوبی شد.

آزمایش این میزایل در حالی صورت گرفته است که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی اوایل این هفته کوریای جنوبی را ''دشمن اصلی'' خود قلمداد کرد و هشدار داد که در نابودی آن هیچ تردیدی نخواهد کرد.

پیش از این نیز رهبر کوریای شمالی به تاریخ ۲۸ دسمبر سال گشته به اردو، صنعت تسلیحاتی و سکتور هسته‌ای کشورش دستور داد که آمادگی‌های جنگ را برای مقابله با آنچه او تحرکات تقابلی بی‌پیشینه از سوی ایالات متحده خوانده، تسریع کنند.

میزایل‌های با سوخت جامد به آسانی پنهان و سریع‌تر پرتاب می‌شوند. میزایل‌های فوق سرعت صوت به طور معمول به کاربر این امکان را فراهم می‌کند تا در هنگام پرتاب آنرا مانور بدهد و اهداف را به گونهٔ بهتر از بین ببرد. هر دو نوع این تکنالوژی‌ از مدت‌های به اینسودر فهرست تکنالوژی تسلیحاتی رهبر کوریای شمالی قرار داشته است.

این در حالی است که کوریای جنوبی و ایالات متحده به دلیل تشدید تنش‌ها با کوریای شمالی، همکاری های دفاعی شان‌ را در دو سال اخیر تقویت کرده اند.

کوریای شمالی از سال ۲۰۲۲ تا حالا بیش از ۱۰۰ میزایل بالستیک، به شمول میزایل‌های قاره پیما را آزمایش کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG