لینک های دسترسی

Breaking News

ناروی مرز خود را به روی گردشگران روسی می‌بندد


گذرگاه مرزی ستورسکوگ بوریس گلیب یگانه گذرگاه زمینی در امتداد مرز ۱۹۸ کیلومتری میان ناروی و روسیه استږ
گذرگاه مرزی ستورسکوگ بوریس گلیب یگانه گذرگاه زمینی در امتداد مرز ۱۹۸ کیلومتری میان ناروی و روسیه استږ

حکومت ناروی روز پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که مرزهای خود را به روی گردشگران روسی می‌بنند که با این اقدام آخرین گذرگاه مستقیم گردشگران روسی به حوزۀ شینگن اروپا مسدود می‌شود.

در بیانیه آمده است که سر از تاریخ ۲۹ می، اکثر گردشگران روسی قادر نخواهند بود تا وارد ناروی شوند. ناروی در شمالی‌ترین بخش قلمرو خود حدود ۱۹۸ کیلومتر مرز با روسیه دارد و ستورسکوگ بوریس گلیب یگانه گذرگاه مرز زمینی میان این دو کشور همسایه است.

امیلیه اینگر میل، وزیر عدلیه و امنیت عامۀ ناروی در این بیانیه گفته است: "تصمیم برای سختیگرانه‌ کردن مقررات، همسو با رویکرد ناروی برای ایستادن در کنار متحدان و شرکا در واکنش به جنگ تجاوزکارانۀ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین است."

ناروی عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و حوزۀ شینگن است اما عضو اتحادیه اروپا نیست. این کشور در بهار ۲۰۲۲ و در پی تهاجم روسیه بر اوکراین، صدور اکثر ویزه‌های سیاحتی را برای شهروندان روسیه متوقف کرد.

اما دارندگان ویزه‌های درازمدت که ویزای آنان قبل از ۲۰۲۲ صادر شده بود و نیز کسانیکه ویزای سایر کشورهای شامل در حوزۀ شینگن را داشتند، هنوز هم اجازه داشتند که وارد ناروی شوند. در بیانیۀ وزارت عدلیه و امنیت عامۀ ناروی آمده است که سر از تاریخ ۲۹ می، این افراد نیز اجازۀ ورود به ناروی را نخواهند داشت.

تنها استثنا در این زمینه برای کسانی است که برای ادامۀ مشاغل رسمی یا تحصیل از این مسیر رفت و آمده کرده و نیز کسانیکه می‌خواهند برای دیدار بستگان شان که مقیم ناروی اند، وارد این کشور شوند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، روز پنجشنبه هشدار داد که این تصمیم ناروی "بی‌پاسخ" نخواهد ماند. او در صحبت با خبرنگاران گفت: "این تصامیم تبعیض‌آمیز اند، ما آن را پذیرفته نمی‌توانیم و متاسفیم که مقام‌های ناروی مسیری را به هدف وخامت بیشتر روابط دوجانبه در پیش گرفته اند."

بر اساس آمار رسمی حکومت ناروی، از آغاز سال روان تا کنون ۵۱۰۲ شهروند روسیه با ویزای سیاحتی از روسیه وارد ناروی شده اند.

ناروی با آنکه عضو اتحادیه اروپا نیست، اما از نزدیک با این اتحادیه همکاری دارد و در پی تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، تدابیر همسان با اتحادیه اروپا را علیه روسیه اتخاذ کرده است.

حوزۀ شینگن اکثر کشورهای اروپایی را در بر می‌گیرد و دارندگان ویزای یکی از کشورهای شامل در این حوزه، می‌توانند آزادانه در تمام کشورهای شینگن سفر کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG