لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن میزبان چهارمین نشست امنیت هسته یی جهان


رهبران جهان بیشتر در مورد دسترسی تروریستان به مواد اتمی در کشورهای چون پاکستان و تهدیدات کوریایی شمالی نگران اند
رهبران جهان بیشتر در مورد دسترسی تروریستان به مواد اتمی در کشورهای چون پاکستان و تهدیدات کوریایی شمالی نگران اند

شهر واشنگتن دی سی پایتخت ایالات متحده، یکبار دیگر میزبان نشست بین المللی امنیت هسته یی می باشد.

هدف از این نشست دو روزه که امروز آغاز می گردد، تامین امنیت تاسیسات، سلاح و مواد هسته یی است، و همچنان حصول اطمینان از این که گروه های دهشت افگن چون داعش به سلاح اتمی دسترسی پیدا نکنند.

قبل از آغاز این نشست، رئیس جمهور ایالات متحده در ملاقات های که با شینزو ابی صدراعظم جاپان و پارک گیون هی رئیس جمهور کوریایی شمالی و شی جنگ پنگ رئیس جمهور چین دارد، در مورد چگونگی تحقق اهداف این نشست و همچنان تهدیدات هسته یی که از جانب کوریای شمالی را مورد غور قرار می دهند.

در یک مقالۀ نشر شده در واشنگتن پوست، رئیس جمهور اوباما گفته است که "جامعه بین المللی باید در مواجهه با اقدامات مداوم تحریک کننده کوریای شمالی از جمله آزمایش اخیر هسته ای و پرتاب های راکتی آن کشور، متحد باشد. تحریم های بیشتری که اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه پیونگ یانگ اعمال کرد، نشان می دهد که تخلفات، عواقب دارد. ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکا برای عاری سازی شبه جزیره کوریا از تسلیحات هسته ای، به طور مسالمت آمیز آن هم به شکل کامل و قابل تصدیق، ادامه می دهد."

در نشست امسال، بیش از ٥٠ تن از سران دول و حکومت های دول، سازمان ملل متحد، سازمان بین المللی انرژی اتمی، انترپو یا پولیس بین المللی و همچنان نمایدگان اتحآدیۀ اروپا اشتراک دارند.

هند و چین

باوجود اختلافات نظر میان حکومت های ایالات متحده و چین مبنی بر آب های پرجنجال جنوب چین، همکاری به منظور استفادۀ صلح آمیز انرژی اتمی میان این دوکشور توجۀ زیاد را در نشست امنیت هسته یی امسال به خود جلب کرده است.

پس از یک توافق مبنی بر این همکاری ها در سال ١٩٩٨، ایالات متحده و چین داد و ستد های زیاد را با یکدیگر تبادله کرده اند.

در کنار چین، هند نیز در قطار کشورهای قرار دارد که توجه و امید های زیاد اشتراک کنندگان این نشست را به خود معطوف ساخته است.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک دیدار با مشاور امنیت ملی هند، نقش آن کشور را در مدیریت سلاح و مواد هسته یی ستود و گفت که هند یک سابقۀ طولانی رهبری با مسؤلیت را دارد.

به گفتۀ آقای کری "با درنظر داشت مدیریت مسؤلانۀ آن کشور در قبال سلاح و مواد هسته یی، هند باید یک نقش مهم را ایفا کند، امید واریم، این نشست به درک همه ما در جهت مسوولیت های بین المللی کمک کند."

پیشنهاد نشست

رئیس جمهور اوباما در سال ٢٠٠٩ طی یک سخنرانی در پراگ گفته بود که "ما باید اطمینا حآصل کنیم که گروهای دهشت افگن هیچگاه حتی به یک سلاح اتمی هم دسترسی پیدا نکنند" و دسترسی آنان را به این سلاح، جدیترین تهدید به جهان عنوان کرده بود.

برای تحقق این امر، رئیس جمهور اوباما پیشنهاد میزبانی اولین نشست تحت نام "نشست امنیت هسته یی" را کرد که به تعقیب آن نخستین دور آن در سال ٢٠١٠ در ایالات متحده برگزار گردید.

دومین و سومین دور این نشست در سال های ٢٠١٢ و ٢٠١۴ در کوریایی شمالی و هالند برگزار شد و چهارمین دور دو روزۀ آن امروز یک بار دیگر در واشنگتن آغاز شد.

دست آورد ها

از جمله دست آوردهای قابل لمس نشست های قبلی میتوان گفت که در چهارده کشور جهان به شمول تایوان یورانیم غنی شده یا از بین برده شده و یا هم به مکان های مصؤن انتقال داده شده است.

در سلسلۀ این دست آوردها شماری از قرارداد های جدید نیز به تصویب رسیده که یکی از مثال های آن اضافه ساختن بیشنهاد اصلاحی در کنوانسیون حفاظت فزیکی مواد اتمی می باشد.

افزایش سهم کشورها در منابع پولی سازمان بین المللی انرژی اتمی به منظور تامین امنیت سلاح هسته یی، دست آورد دیگر این نشست ها دانسته می شود.

ایجاد مراکز ویژه و تیم های ضد قاچاق مواد هسته یی که در بیست و چهار کشور این مراکز یا ایجاد شده و یا هم در حآلی ایجاد شدن است، و همچنان نصب وسایل کشفی در حدود سیصد نقطه سرحدی در جهان به منظور جلوگیری از قاچاق مواد هسته یی.

در نشست امسال در کنار موضوعات دیگر، روی چگونگی حفظ این ساختارهای مهندسی شده و دست اوردهای چندسال اخیر نیز بحث صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG