لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش حضور زنان در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان


تعداد قاضیان زن در افغانستان به ۲۶۰ تن رسیده است
تعداد قاضیان زن در افغانستان به ۲۶۰ تن رسیده است

انجمن قضات زن و سارنوالی منع خشونت علیه زنان می‎گویند، حضور زنان در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان افزایش یافته و سبب تأمین عدالت برای زنان قربانی خشونت شده است.

بر اساس ارقام انجمن قضات زن، تعداد قاضیان زن به ۲۶۰ تن رسیده است که ۲۱ تن آنان در هرات، یازده تن در بلخ، دوتن در تخار، یکی در بغلان و ۲۲۵ تن دیگر این بانوان، در کابل، در مورد سرنوشت مجرمان تصمیم می‌گیرند؛ اما در ۲۹ ولایت افغانستان هنوز قاضی زن وجود ندارد.

شکیلا ابوی شگرف، رئیس انجمن قضات زن در افغانستان، در صحبت با صدای امریکا گفت آنان برنامه‎های جدی برای تشویق و جذب زنان در محاکم دارند.

او افزود "ما می‌‏خواهیم در سطح رهبری، قضات زن زیاد داشته باشیم. پلان‎هایی برای آینده نیز داریم، می‏‌خواهیم قضات زن را به معیارهای بین‎المللی برابر بسازیم، چرا که اگر یک قاضی زن آموزش ببیند، طبعاً عدالت را تأمین می‏‌کند و در بخش معارف قضایی که یک بخش بسیار مهم است، قضات زن استند - که برای قریه‎ها و قصبات و جاهای که مشکلات دارند - می‏‌توانند قوانین، راه و رسم را از طریق آگاهی عامه به سمع آنان برسانند".

به گفتۀ بانو شگرف، آنان کورس‎های ستاژ قضایی را سالانه راه اندازی می‎کنند و از این طریق حدود ۳۰ تا ۴۰ خانم برای قضاوت در محاکم، آماده می‏‌شوند.

بانو شگرف گفت، افزایش تعداد زن در محاکم، حتی سبب تغییر مثبت باورهای منفی علیه زنان شده و تبعیض جنسیتی را نیز کاهش داده است.

حکومت افغانستان، انجمن قضات زن را در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، در چهارچوب محاکم این کشور با ریاست و عضویت قاضیان زن از سرتاسر افغانستان ایجاد کرد.

بانو شگرف، رئیس این انجمن گفت، آنان خواستار عضویت یک بانوی قاضی در شورای عالی ستره محکمه، عضویت یک قاضی زن در کمیسیون تعیینات و افزایش تعداد قاضیان زن در سطح تصمیم‌گیری رؤسا استند.

همین اکنون در سطح تصمیم‌گیری روسا فقط هفت زن حضور دارد.

شمار سارنوالان زن

از سوی دیگر، حضور زنان در سارنوالی‎ها نیز افزایش یافته است، هرچند حضورشان به سارنوالی‏‌های منع خشونت علیه زنان محدود می‎شود.

پروین رحیمی، رئیس سارنوالی‎های منع خشونت علیه زنان، در صحبت با صدای امریکا گفت، تعداد سارنوالان زن نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیر یافته است و اکنون در ۲۳ ولایت افغانستان سارنوالان زن، در سارنوالی‎های منع خشونت تصمیم گیرنده اند.

به گفتۀ بانو رحیمی، همین اکنون هشتاد زن شامل ۷۸ لیسانس، یک ماستر و یکی چهارده پاس، در بست سارنوالی کار می‏کنند.

بانو رحیمی، در مورد مؤثریت حضور زنان در نهادهای عدلی و قضایی و تأمین عدالت، برای بانوان قربانی خشونت گفت "یک قاضی مرد نمی‎توانست یک خانم را به شکل درست درک کند، به خصوص وقتی در قضایای تجاوزهای جنسی که جلسۀ قضایی می‏‌خواست، زن از شرم و حیایی که داشت، متردد می‎شد، در اظهارات خود متردد بود، تحت تأثیر می‏رفت و نمی‏توانست با الفاظ صریح، همان چیزی را که واقع شده آن را بگوید، این مسأله سبب می‏شد تا حکم غیرعادلانه در قضیه صورت گیرد".

با این همه، هنوز در یازده ولایت افغانستان سارنوالی‎های منع خشونت علیه زنان را مردان رهبری می‏کنند.

به گفتۀ بانو رحیمی، ادارۀ سارنوالی افغانستان مصمم است تا برای افزایش تعداد سارنوالان زن، دورۀ آموزشی شش ماهه را به گونۀ نظری و عملی در سراسر این کشور برای ۲۴۴ بانوی که از ‍‍پوهنځی‌های شرعیات و حقوق فارغ شده باشند، راه اندازی کند.

نهادهای عدلی و قضایی همواره مورد انتقادهای شدید قرار گرفته و دلیل آن هم وجود فساد گسترده در این نهاد گفته شده است.

اکنون برخی از فعالان حقوق زن باور دارند که افزایش تعداد زن در این نهادها سبب کاهش فساد نیز می‎شود.

ریحانه عزیز، فعال حقوق زن در صحبت با صدای امریکا گفت "افزایش تعداد قضات و سارنوالان زن، برای ما و شما یک دست‌آورد بزرگ است و امیدوار استیم با افزایش تعداد خانم‏ها در نهادهای عدلی و قضایی، بتوانیم در تأمین عدالت برای تمام شهروندان افغانستان نتایج خوب و مؤثریت را شاهد باشیم".

چندی پیش محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته بود که زنان قربانی خشونت، با مراجعه در نهادهای عدلی و قضایی بار دیگر قربانی می‏شوند و به آنان به چشم طعمه دیده می‎شود.

XS
SM
MD
LG