لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی‌پیشینۀ سیاحان داخلی در بند امیر بامیان


با وجود افزایش ناامنی و جنگ، آمار سیاحان داخلی امسال در ولایت بامیان افزایش یافته است
با وجود افزایش ناامنی و جنگ، آمار سیاحان داخلی امسال در ولایت بامیان افزایش یافته است

با وجود افزایش ناامنی و جنگ در شماری از ولایات افغانستان؛ اما آمار سیاحان داخلی امسال در ولایت بامیان افزایش یافته است.

ولایت باستانی بامیان ازجمله ولایات امن در مرکز افغانستان است که به شمول مجسمه‌های تخریب‌شدۀ بودا مناظر طبیعی و فرهنگی زیادی را به خود جا داده است.

یکی از این ساحات بند امیر اولین پارک ملی افغانستان است که دراین روزها هزاران خانواده افغان از ولایات مختلف افغانستان به خصوص قندهار، هرات، جلال‌آباد، بلخ، کابل و سایر نقاط افغانستان برای تفریح و سیاحت از اینجا دیدن می‌کنند.

عارفه یکی از باشندگان کابل که برای تفریح و سیاحت به بند امیر آمده است می‌گوید:" بند امیر واقعن یک جای زیبا برای تفریح است در اینجا واقعاً که آدم احساس امنیت و آرامی کند".

شماری از سیاحین با آنکه مکان‌های تاریخی و تفریحی بامیان را کم نظیر یاد می‌کنند؛ اما آنان از کمبود امکانات و سهولت‌های رهایشی در بند امیر شاکی اند.

عبدالقیوم یکی از سیاحین داخلی که برای تفریح با فامیلش به بند امیر آمده است، می‌گوید "ما برای تفریح و سیاحت با چند فامیل از هرات آمدیم، اینجا خیلی یک مکان تاریخی است، اما هیچ سهولت برای سیاحین در این جا در نظر گرفته نشده باید مکان‌های بودوباش برای فامیل‌ها ایجاد شود؛ اما امنیت بامیان خیلی خوب است. چند روز می‌شود که ما در بامیان هستیم؛ اما شاهد هیچ‌گونه حادثه امنیتی نبودیم".

اکثریت این سیاحین از دولت می‌خواهند تا سهولت‌های رهایشی بیشتری در بند امیر ایجاد شود.

محمد هادی یکی دیگر باشندگان کابل می‌گوید:" بند امیر واقعن یک جای تاریخی خوب است؛ اما متأسفانه سرش مصرف نشده و جای بودوباش خوب وجود ندارد، سیاحینی که شب می‌باشند باید خیمه بزنند و در زیر خیمه زندگی کنند".

باشندگان بند امیر نیز می‌گویند که اگر سهولت‌های بیشتر سیاحتی برای مردم در این پارک ایجاد شود؛ شمار سیاحان بیشتر از پیش افزایش یافته و عواید خوبی برای دولت و مردم از این ناحیه به وجود خواهد آمد.

ضامین مسئوول شرکت قایق‌رانی بند امیر: "من یک شرکت قایل رانی دارم که حدود ۵۰ قایق کوچک را برای سیاحین تهیه کردیم تا سیاحینی که برای تفریح می‌آیند، در داخل بندهای آب قایق رانی کنند، خوشبختانه امسال بازدیدکنندگان بند امیر خیلی افزایش یافته و به شکل فامیلی مردم از ولایات مختلف کشور در بند امیر سفر می‌کنند".

مسؤولین محلی بامیان می‌گویند که نسبت به هر سال دیگر امسال آمار سیاحان داخلی افزایش یافته است و فرهنگ تفریح و سیاحت بیشتر از پیش بین خانواده‌های افغان ترویج شده است.

احمد حسین احمدپور آمر اطلاعات اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید " تا هنوز که ما در نیمه سال قرار داریم ۲۸۷۱ نفر تکیت گرفته و از ساحات باستانی بامیان دیدن کرده و همین طور ۲۱۲ نفر سیاحین خارجی از آبدات تاریخی بامیان دیدن کرده؛ اما چیزیکه خیلی قابل ملاحظه است نسبت به هر سال دیگر آمار سیاحان داخلی از بند امیر افزایش یافته است که روزانه از۵هزار تا ۷ و۱۰ هزار نفر از بند امیر دیدن می‌کنند".

آقای احمدپور می‌افزاید که در سالیان اخیر فرهنگ تفریح و سیاحت بین خانواده‌های ولایات ناامن افغان بیشتر ترویج شده است که دلیل آن را می‌توان خستگی از جنگ، بهترشدن وضعیت اقتصادی و امنیت خوب در ولایت بامیان عنوان کرد.

در پارک ملی بند امیر نزدیک به ده رستورانت کوچک، ده‌ها اتاق کرایی، سه شرکت قایق‌رانی و خیمه‌های کرایی برای سهولت سیاحین موجود است.

بند امیر در حدود ۷۰ کیلومتری غرب مرکز شهر بامیان موقعیت دارد. این ساحه تفریحی دارای ۶ بند آب طبیعی با رنگ لاجوردی است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. بند امیر در سال ۱۳۸۳ خورشیدی بر اساس یک فرمان رییس جمهور پیشین افغانستان به عنوان اولین پارک ملی افغانستان اعلام شد.

این پارک تفریحی در ساحه حدود ۴۱ هزار هکتار زمین خشکه و ۴۹۰ هزار ساحه آبی در شش بند آب جداگانه بزرگ به صورت طبیعی وجود دارد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG