لینک های دسترسی

Breaking News

نشست آسین با اعتراضات از رهبران منطقه همراه شد


بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده از رهبران ده کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در نشست که پیرامون مسایل اقتصادی و امنیتی، استقبال کرده گفت که ایالات متحده سیاست خارجی خود را در قبال آسیا و کشور های حوزه اقیانوس آرام توازن مجدد داده است.

رئیس جمهور اوباما افزود که ایالات متحده و اعضای اتحادیۀ کشور های جنوب شرق آسیا، مشترکاً می توانند یک نظام واحد منطقه یی که تمام کشورها در آن نقش یکسان داشته باشند، ایجاد کنند.

آقای اوباما گفت "توازن مجدد شامل تعامل با کشورهای جنوبشرق آسیا و آسین می گردد که نقطۀ مرکزی برای صلح و ثبات منطقه و همچنان برای هدف مشترک ما مبنی بر ایجاد یک نظم منطقه یی می باشد که درآن همۀ کشور های از مقررات مشابه پیروی کنند."

نخستین روز این نشست دیروز در حالی پایان یافت که شماری از پناهجویان کشورهای جنوب شرق آسیا، با راه اندازی اعتراضات از اشتراک کنندگان این گردهمایی خواستند تا موضوع نقض حقوق بشر در اولویت گفتکوها آنان قرارداشته باشد.

بیشتر این معترضین ازکمبودیا بود جاییکه هون سن، صدراعظم آن کشور برای 30 سال زمام قدرت را در دست دارد. یک تن از این معترضین کمبودیایی می خواهد پیام خود را به این مقام ارشد کشورش برساند.

او گفت "امروز اینجا گردم هم آمدیم تا پیام واضح را به هون سن برسانیم که ما کمونیست ها را حمایت نمی کنیم، ما یک دیکتاتور را حمایت نمی کنیم وما یک حاکم مستبد را نمی خواهیم. وقت او تمام شده و باید از قدرت کنار رود."

اما شماری از این جمع تسلط حکومت لاووس و ویتنام را بر همسایگان آن کشورهای مورد انتقاد قرار دادند.

رئیس جمهور اوباما در نشست دو روزۀ سران کشورهای اتحادیۀ جنوب شرق آسیا گفت توقع می رود تا اشتراک کنندگان این مجلس با در نظرداشت اصول بین المللی روی یک سلسله قواعد کار کنند که بتواند آزادی گشت و گذار کشتی ها را در آب های جنوب شرق ضمانت و منازعات میان کشورها را به طور صلح آمیز حل کند.

در این نشست، چهار عضو اتحادیۀ کشور های جنوبشرق آسیا - مشارکت تجارتی فرا اقیانوسی را به رهبری ایالات متحده نیز امضا کردند.

آقای اوباما افزود "سنگاپور، ویتنام، مالیزیا و برونی با پیوستن به تی پی پی یا مشارکت تجارتی فرا اقیانوسی به معیار های بلند کاری و محیطی تعهد کردند."

انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا شامل کشورهای اندونیزیا، مالیزیا، فلیپین، سنگاپور، تایلند، برونی، ویتنام، لاوس، میانمار و کمبودیا می شود و این منطقه جهان شاهد رشد سریه و افزایش تنش هایی می باشد که می تواند اقتصاد و امنیت جهان را متاثر سازد.

اما قصر سفید نقش رهبری کننده و متعهد ایالات متحده را در آن منطقه برای ایجاد توازن در برابر نفوذ چین حیاتی می داند.

XS
SM
MD
LG